Wiedeń odświeża i unifikuje miejską identyfikację

Nowe logo Wiednia 2019

Stolica Austrii zyskała zupełnie nową identyfikację miejską, która ma podkreślić jej nowoczesny charakter i ujednolicić wizualną organizację funkcjonujących do tej pory marek i jednostek. Nowe logo Wiednia to prosty i jasny w przekazie znak oparty na miejskim herbie.

Nad projektem nowej wiedeńskiej identyfikacji pracowali projektanci z Saffron Brands Consultants, którzy we współpracy z saintstephens i Instant Design przygotowali kompleksowy system unifikujący miejską tożsamość wizualną. Jego rdzeniem jest odświeżone logo miasta, oparte na tarczy zaczerpniętej z herbu Wiednia i bezszeryfowej, mocnej typografii.

Przyznam szczerze, że samo logo porywającym utworem nie jest. Zostało stworzone jako bardzo prosty minimalistyczny symbol, uzupełniony nazwą miasta z nieco dziwnie zmodyfikowanymi literami „t”. Moim zdaniem logotyp w wyniku tego zabiegu przybrał nienaturalne kształty, ale przyznaję też, że zastosowana modyfikacja czyni go jednocześnie wzorem trochę bardziej unikalnym i charakterystycznym. Mimo że pozostaję wobec niego sceptyczny, zdaję sobie sprawę z tego, że pewnie znajdzie swoich zwolenników.

Nowe logo Wiednia z 2019

Geneza nowego logo Wiednia

Dotychczas funkcjonujące znaki marek miejskich w Wiedniu

Nowa identyfikacja wizualna Wiednia 2019

 

 

W porównaniu do poprzedniej wersji praktycznie nie zmieniła się kolorystyka znaku. Nadal wykorzystywane są trzy kolory – czerń, biel oraz czerwień, ale paleta całej reszty systemu jest już zdecydowanie bogatsza.

 

Nowy branding Wiednia po rebrandingu 2019

Kolorystyka identyfikacji miejskiej Wiednia po rebrandingu 2019

Wiedeń - koncepcja rebrandingu Smart City

 

Siła tego projektu tkwi w jego prostocie, czytelności i przede wszystkim kompleksowości. W ciekawy i sprytny sposób wykorzystano kształt podzielonej na cztery części tarczy. W zależności od sytuacji wybrana ćwiartka zamieniana jest na zdjęcie lub płaszczyznę z konkretną informacją. Prosty techniczne zabieg, do tego łatwy w eksploatacji, ma być w założeniu kolejnym wyróżniającym elementem nowego systemu.

 

Konstrukcja identyfikacji Wiednia - rebranding 2019

Zasada konstruowania materiałów promocyjnych Wiednia

 

Przypatrując się zaprezentowanym materiałom ciężko nie odnieść wrażenia, że Wiedeń rzeczywiście będzie pozycjonowany na miasto zdecydowanie nowoczesne. Charakter i styl tej identyfikacji raczej nie pozostawiają zbyt wiele miejsca na podkreślenie historii czy tradycji. Nawet fotografie przedstawiające zabytki, otoczone jednak prostymi, zgodnymi z minimalistycznym trendem formami, trudno jest odbierać w duchu klasyki. Tej w stolicy Austrii nie brakuje, jednak to nie ona jest czynnikiem, który ma zwiększyć atrakcyjność miasta w oczach mieszkańców, turystów, czy inwestorów. Trochę szkoda, że historia została potraktowana po macoszemu, ale jeśli wiedeńczycy rzeczywiście chcą wykreować swoje miasto jako miejsce zdecydowanie nowoczesne, to otrzymali narzędzie, które na pewno ułatwi im osiągnięcie tego celu.

 

Nowy system identyfikacji miejskiej - Wiedeń

Animacja nowego logo Wiednia - rebranding 2019

Plakat - nowa identyfikacja Wiednia

Nowa typografia austriackiej stolicy

Liternictwo rebranding Wiednia 2019

Elementy konstrukcyjne nowego logo Wiednia

Nowa identyfikacja wizualna Wiednia 2019

Wiedeńska aplikacja mobilna - interfejs

Logo Wiednia na bibliotece miejskiej

Plakat promocyjny w Wiedniu - rebranding

Identyfikacja miejska Wiednia - tramwaj z nowym logo

Wizualizacja logo Wiednia na koszulce

Grafika promocyjna Wiednia 2019

Torba z elementem identyfikacji Wiednia

 

Mając na uwadze stan wyjściowy, rebranding Wiednia wydaje się decyzją całkowicie słuszną. Nowa identyfikacja miasta przede wszystkim porządkuje wizualne elementy marki zastępując funkcjonowanie wielu różnych znaków i systemów. Ujednolicenie tożsamości to zdecydowanie pozytywny efekt podjętych działań.

Z drugiej strony można zastanawiać się czy autorzy na pewno zaproponowali austriackiej stolicy odpowiednio silne i wyróżniające podejście. Projekt oczywiście świetnie wpisuje się w założenie modernistycznego i równocześnie przyjaznego miasta, do tego jest estetyczny i porządnie przygotowany, ale bez wątpienia został oparty na stylistyce, którą zdążyliśmy już zaobserwować u niejednej marki i w niejednej sytuacji. Pod kątem wizualnym trudno tutaj mówić o unikalnym i wyjątkowym charakterze. Myślę, że ten fakt można uznać za jego największą słabość jeśli oczekujemy, także od miast, tworzenia identyfikacji wyjątkowych i unikalnych. Jednak mimo to rebranding Wiednia uważam za przemyślaną zmianę, która przyniesie miastu wiele korzyści i szybko przyjmie się wśród mieszkańców.

Źródło: Saffron Brands Consultants