Szukaj

Reklama

Wiedeń odświeża i unifikuje miejską identyfikację

Nowe logo Wiednia 2019
Stolica Austrii zyskała zupełnie nową identyfikację miejską, która ma podkreślić jej nowoczesny charakter i ujednolicić wizualną organizację funkcjonujących do tej pory marek i jednostek. Nowe logo Wiednia to prosty i jasny w przekazie znak oparty na miejskim herbie.
Reklama

Nad projektem nowej wiedeńskiej identyfikacji pracowali projektanci z Saffron Brands Consultants, którzy we współpracy z saintstephens i Instant Design przygotowali kompleksowy system unifikujący miejską tożsamość wizualną. Jego rdzeniem jest odświeżone logo miasta, oparte na tarczy zaczerpniętej z herbu Wiednia i bezszeryfowej, mocnej typografii.

Przyznam szczerze, że samo logo porywającym utworem nie jest. Zostało stworzone jako bardzo prosty minimalistyczny symbol, uzupełniony nazwą miasta z nieco dziwnie zmodyfikowanymi literami „t”. Moim zdaniem logotyp w wyniku tego zabiegu przybrał nienaturalne kształty, ale przyznaję też, że zastosowana modyfikacja czyni go jednocześnie wzorem trochę bardziej unikalnym i charakterystycznym. Mimo że pozostaję wobec niego sceptyczny, zdaję sobie sprawę z tego, że pewnie znajdzie swoich zwolenników.

Nowe logo Wiednia z 2019
Geneza nowego logo Wiednia
Dotychczas funkcjonujące znaki marek miejskich w Wiedniu
Nowa identyfikacja wizualna Wiednia 2019

W porównaniu do poprzedniej wersji praktycznie nie zmieniła się kolorystyka znaku. Nadal wykorzystywane są trzy kolory – czerń, biel oraz czerwień, ale paleta całej reszty systemu jest już zdecydowanie bogatsza.

Nowy branding Wiednia po rebrandingu 2019
Kolorystyka identyfikacji miejskiej Wiednia po rebrandingu 2019
Wiedeń - koncepcja rebrandingu Smart City

Siła tego projektu tkwi w jego prostocie, czytelności i przede wszystkim kompleksowości. W ciekawy i sprytny sposób wykorzystano kształt podzielonej na cztery części tarczy. W zależności od sytuacji wybrana ćwiartka zamieniana jest na zdjęcie lub płaszczyznę z konkretną informacją. Prosty techniczne zabieg, do tego łatwy w eksploatacji, ma być w założeniu kolejnym wyróżniającym elementem nowego systemu.

Konstrukcja identyfikacji Wiednia - rebranding 2019
Zasada konstruowania materiałów promocyjnych Wiednia

Przypatrując się zaprezentowanym materiałom ciężko nie odnieść wrażenia, że Wiedeń rzeczywiście będzie pozycjonowany na miasto zdecydowanie nowoczesne. Charakter i styl tej identyfikacji raczej nie pozostawiają zbyt wiele miejsca na podkreślenie historii czy tradycji. Nawet fotografie przedstawiające zabytki, otoczone jednak prostymi, zgodnymi z minimalistycznym trendem formami, trudno jest odbierać w duchu klasyki. Tej w stolicy Austrii nie brakuje, jednak to nie ona jest czynnikiem, który ma zwiększyć atrakcyjność miasta w oczach mieszkańców, turystów, czy inwestorów. Trochę szkoda, że historia została potraktowana po macoszemu, ale jeśli wiedeńczycy rzeczywiście chcą wykreować swoje miasto jako miejsce zdecydowanie nowoczesne, to otrzymali narzędzie, które na pewno ułatwi im osiągnięcie tego celu.

Nowy system identyfikacji miejskiej - Wiedeń
Animacja nowego logo Wiednia - rebranding 2019
Plakat - nowa identyfikacja Wiednia
Nowa typografia austriackiej stolicy
Liternictwo rebranding Wiednia 2019
Elementy konstrukcyjne nowego logo Wiednia
Nowa identyfikacja wizualna Wiednia 2019
Wiedeńska aplikacja mobilna - interfejs
Logo Wiednia na bibliotece miejskiej
Plakat promocyjny w Wiedniu - rebranding
Identyfikacja miejska Wiednia - tramwaj z nowym logo
Wizualizacja logo Wiednia na koszulce
Grafika promocyjna Wiednia 2019
Torba z elementem identyfikacji Wiednia

Mając na uwadze stan wyjściowy, rebranding Wiednia wydaje się decyzją całkowicie słuszną. Nowa identyfikacja miasta przede wszystkim porządkuje wizualne elementy marki zastępując funkcjonowanie wielu różnych znaków i systemów. Ujednolicenie tożsamości to zdecydowanie pozytywny efekt podjętych działań.

Z drugiej strony można zastanawiać się czy autorzy na pewno zaproponowali austriackiej stolicy odpowiednio silne i wyróżniające podejście. Projekt oczywiście świetnie wpisuje się w założenie modernistycznego i równocześnie przyjaznego miasta, do tego jest estetyczny i porządnie przygotowany, ale bez wątpienia został oparty na stylistyce, którą zdążyliśmy już zaobserwować u niejednej marki i w niejednej sytuacji. Pod kątem wizualnym trudno tutaj mówić o unikalnym i wyjątkowym charakterze. Myślę, że ten fakt można uznać za jego największą słabość jeśli oczekujemy, także od miast, tworzenia identyfikacji wyjątkowych i unikalnych. Jednak mimo to rebranding Wiednia uważam za przemyślaną zmianę, która przyniesie miastu wiele korzyści i szybko przyjmie się wśród mieszkańców.

Źródło: Saffron Brands Consultants

Skomentuj artykuł
1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Robert A. Mason
Robert A. Mason
29 kwietnia 2019 02:19

Mam pytanie laika – w logo wykorzystano czcionkę później użytą w wizualizacjach. Wydaje mi się, że jest ona specjalnie zaprojektowana, ale zmieniono tam wygląd litery T. Czy to ma lub czy można znaleźć uzasadnienie takiego zabiegu? Wydaje mi się, że bardziej rozsądna byłaby pełna unifikacja fontu.