Portal Wirtualna Polska przechodzi zmianę wizerunkową i odświeża swoje logo. Dział marketingu tego medium uznał dotychczasowy znak za zbyt archaiczny. Nowy projekt wyraźnie różni się od poprzedniego, ale ma też z nim wiele wspólnego.
Na pierwszy rzut oka można wymienić przynajmniej dwie podobne cechy, które łączą obydwa wzory. Pierwsza, to kolorystyka. W tym obszarze nie zdecydowano się na rewolucję. Myślę, że to dobra decyzja, bo pozwala podtrzymać pewną wizerunkową ciągłość przy jednoczesnym jego odświeżaniu za pomocą nowego stylu logo.
Drugą cechą, która silnie odwołuje się do starego logo jest kształt. Mimo, iż symbol jest zupełnie inny, to jego nachylenie bardzo mocno nawiązuje do dotychczasowego czworoboku, w którym znajdowała się litera „w” przedstawiona na wzór znaku „małpy”.
Sądzę, że tak jak podobieństwa, tak i różnice w tych projektach są bardzo wyraźne. W nowym logo nie pojawia się skrót „wp.pl”, ale pełna nazwa portalu bez domeny. Czy to słuszne posunięcie? Skoro władze spółki uznały, że nie chcą być kojarzone jedynie ze skrótem, to decyzja ta jest jak najbardziej zasadna. Z mojego punktu widzenia również bardziej podoba mi się pełna nazwa zamiast skrótu. Tyle tylko, że mogłaby ona być przedstawiona w lepszy, zdecydowanie bardziej przejrzysty sposób. W wersji pionowej znaku, przy mniejszych rozmiarach, odczytanie logotypu będzie bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe. Bez komentarza w tej kwestii pozostawię odmianę znaku „grupa wirtualna polska”.
W wariantach nowego logo pojawiają się także inne kolory. Typowy, aczkolwiek nienajgorszy zabieg zróżnicowania serwisów o danej tematyce, przy jednoczesnym utrzymaniu ich spójności z serwisem głównym. Nowe logo WP wydaje się być ogólnie przejrzyste i nowoczesne, ale kompletnie nie rozumiem zaprezentowanych wariacji, które wykorzystują inne symbole, np. logo Rolling Stones’ów, Solidarności, czy flagę USA. Trzy ostatnie wariacje należy chyba pominąć milczeniem. Tragedia.
Nowe logo Wirtualnej Polski z nóg mnie nie powaliło. Jest może trochę bardziej nowoczesne niż poprzedni wzór, ale czy można je uznać za rewelacyjne? Mam wątpliwości. Marta Czartoryska-Żak (dyrektor marketingu WP) tak tłumaczy ten rebranding (źródło):
„Zmieniając logo, produkt, język komunikacji realizujemy naszą misję. Chcemy być partnerem pierwszego wyboru dla Polaków, dostarczając im angażujące informacje, rozrywkę, usługi i inspirując w podejmowaniu codziennych decyzji.”
Pomimo przemiany, która nie tylko logo, ale również konstrukcji strony portalu, WP nadal pozostaje w moim odczuciu najbardziej tabloidowym serwisem informacyjnym spośród najpopularniejszej trójki: Onetu, Interii i WP właśnie. Niestety samym logo wizerunku się nie zmieni. A na pewno nie w tym przypadku. Ciekaw jestem, czy ta zmiana rzeczywiście przyniesie nową jakość na portalu, czy jest to jedynie wielki kosmetyczny zabieg. Czas pokaże.