Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

WSiP zmienia logo. Zrywa z tradycyjnym znakiem, bo zmieniły się realia firmy

Udostępnij ten artykuł

Rebranding WSiP - nowe logo
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne zaprezentowały nowe logo, które zrywa z 50-letnią tradycją wyrażoną w znaku zawierającym otwartą książkę i głowę orła. Rebranding ma podkreślać nowoczesny charakter przedsiębiorstwa i zmiany, jakie zaszły w firmie na przestrzeni ostatnich lat.

WSiP się zmienia i komunikuje swój nowoczesny charakter

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne to jedno z największych i najbardziej rozpoznawalnych w Polsce wydawnictw naukowych, które od ponad 50 lat towarzyszy polskiej edukacji. Firma powstała jako przedsiębiorstwo państwowe i było nim aż do 1998 roku, gdy przekształcono je w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W kolejnych latach wielokrotnie zmieniał się akcjonariat i właściciele, ale dopiero obecny właściciel, będący nim od stycznia br. zdecydował się na wizerunkową rewolucję.

Od 2024 roku WSiP należy do holenderskiego koncernu Infinitas Learning. Zmiana jaką przeszła spółka od momentu swojego powstania jest tak duża, iż nowi właściciele zdecydowali się na repozycjonowanie marki. W tym celu przeprowadzono kompleksowy rebranding.

Nowe logo WSiP z monitorem i bez orła

Charakterystyczny znak WSiP z orłem w książce został stworzony w 1974 roku przez Karola Śliwkę i w ciągu tych 50 lat stał się jednym z najlepiej rozpoznawalnych symboli polskiej edukacji. Chociaż firma nieustannie się rozwija, żaden z dotychczasowych zarządów nie zdecydował się na tak radykalną zmianę, jaką zaprezentowano w Dniu Edukacji Narodowej br.

Wzór stworzony we współpracy z TOFU Studio wywołał wiele emocji. Jedną z przyczyn było wprowadzenie do znaku monitora, który ma odzwierciedlać nowoczesną ofertę wydawnictwa, przystosowaną do współczesnych czasów. Jednak znacznie bardziej kontrowersyjnym zabiegiem okazało się usunięcie z niego głowy orła, nawiązującego do narodowych symboli.

Decyzja o wyborze takiego projektu tłumaczona jest zmianą jaka zaszła w przedsiębiorstwie i faktem, iż od dawna nie jest ono już podmiotem państwowym.

– Po pierwsze, od czasu powstania poprzedniego znaku, edukacja zmieniła się diametralnie, i teraz same podręczniki to tylko część tego, co oferuje WSiP. Pomoce szkolne, narzędzia online, platforma Eduranga, szkolenia dla nauczycieli itp. Jak sam WSiP opisuje tę zmianę: „Od pierwszego elementarza do najbardziej innowacyjnej platformy edukacyjnej online.” Mówiąc wprost, marka się repozycjonowała, a znak przestał odzwierciedlać historię firmy, jaką jest obecnie. Miał zbyt hermetyczne i tradycyjne konotacje, skupione jedynie na książce, co stało się problemem – tłumaczy Adam Chyliński z TOFU Studio.

Oprócz całkowicie zrozumiałych intencji modernizacji wizerunku, Chyliński przedstawił również powody, dla których WSiP zdecydowało się na nowe logo bez wizerunku orła.

– […] orzełek w znaku silnie kojarzył markę ze spółką państwową, a jest to obecnie firma prywatna. Skojarzenia, już nie tylko z godłem, ale też np. Orlenem czy wszelkiej maści skrótowcami charakterystycznymi dla urzędów, wprowadzały w błąd. Pojawił się nawet pomysł zmiany nazwy, ale to już byłoby za dużo – tłumaczy. Jednocześnie dodaje, że w trakcie prac przedstawiano propozycje podtrzymujące dotychczasową symbolikę, ale żadna z nich nie znalazła uznania w oczach decydentów.

– Rozważaliśmy również opcje, w których orzeł zostaje, lecz żadna z nich nie rozwiązywała powyższych problemów ani nie wykorzystywała szans. Z bólem serca musieliśmy się więc z orzełkiem pożegnać – wyjaśnia powody, dla których WSiP zrezygnował z charakterystycznego znaku.

Nowe logo WSiP
Nowe logo Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych
Rebranding WSiP - nowa symbolika logo WSiP
WSiP zmienia logo
Rebranding WSiP - łączy tradycje i nowoczesność
Rebranding WSiP - nowa identyfikacja wizualna
Rebranding WSiP - nowe logo identyfikacja
Rebranding WSiP - nowe logo wizytówki
Rebranding WSiP - ekran i książki
Rebranding WSiP - nowe logo plecak
Rebranding WSiP - nowa kolorystyka
Rebranding WSiP - nowa identyfikacja tablet
Rebranding WSiP - bilboard
Nowe logo WSiP na torbie
Rebranding WSiP - plakat

WSiP wizerunkowo wkracza w nowoczesność

Odświeżona identyfikacja wizualna Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych jest projektem ukierunkowanym na komunikowanie współczesnego, nowoczesnego charakteru marki i znacznie szerszej oferty wydawniczej, niż tylko pozycje książkowe. Za pomocą symbolu łączącego książkę i komputer na pewno łatwiej będzie firmie wykreować wizerunek współczesnego partnera edukacji.

Proste, przejrzyste i minimalistyczne formy wykorzystane w odświeżonej identyfikacji mają podkreślać nowoczesność marki i ofertę dopasowaną do odbiorcy korzystającego z osiągnięć technologii. Pod tym względem nowy styl oddaje to, czego oczekuje zarówno WSiP, jak i rynek, ale w sposób schematyczny, bez większej oryginalności. Styl projektu nie zaskakuje i niespecjalnie wyróżnia się na tle innych minimalistycznych marek.

Ponadto wiele ze swojego charakteru utracił symbol wydawnictwa. Nowy znak jest prosty, estetyczny, stosunkowo jasny w przekazie, ale w pewnym sensie też mniej atrakcyjny i odrobinę jałowy. Symbolika orła została zastąpiona ziejącą z ekranu pustką.

Brak orła w logo odzwierciedla nowe realia firmy

Technicznie ten rebranding można określić standardowym unowocześnieniem. Odświeża markę, ale nie wprowadza żadnych projektowych rozwiązań, które byłyby czymś nowym w branży, albo nadały jej większego wyróżnienia.

Symbolicznie, szczególnie dla osób emocjonlanie związanych z dotychczasowym wizerunkiem WSiP, może być trudny do zaakceptowania. Jest to zrozumiałe, ale trzeba przyjąć do wiadomości fakt, że dzisiejsze Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne są już czymś zupełnie innym niż kiedyś i należą do zupełnie innych właścicieli niż wcześniej. Kierując się innymi wartościami, naturalnym jest, że zdecydowali się je podkreślić w brandingu.

Finalnie brak orła w nowym logo WSiP jest zatem zabiegiem uczciwym, bo jasno komunikuje nową pozycję i strategię firmy, która z państwowo-narodowym przedsiębiorstwem nie ma już nic wspólnego.

Krzysztof Karaś

Źródła ilustracji: TOFU Studio
Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu Rebranding