Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Zaprezentowano nowe logo Ostródy. W tle 700-lecie miasta

Udostępnij ten artykuł

Nowe logo Ostródy
W 2029 roku Ostróda będzie obchodzić siedemsetne urodziny. Przy okazji przygotowań do ich obchodów opracowano nowe logo miejscowości, które ma promować zarówno nadchodzący jubileusz, jak i samo miasto.

Nowe logo „Perły Mazur”

Miasto Ostróda na początku listopada poinformowało o przyjęciu nowego logo. Znak został przedstawiony jako ważny element budowy wizerunku miasta, a także początek przygotowań do jubileuszu 700-lecia, który będzie obchodzony za nieco ponad 4 lata.

Pełna wersja miejskiego znaku składa się z symbolu nieskończoności, nazwy miasta i hasła promocyjnego, które funkcjonowało już wcześniej – „Perła Mazur”. Logo jubileuszowe jest natomiast modyfikacją tego wzoru, w której symbol nieskończoności posłużył do zakomunikowania siedmiuset lat Ostródy.

Nowe logo Ostródy
Nowe logo miejskie Ostródy. Źródło: Miasto Ostróda
Jubileuszowe logo Ostródy - 700 lat miasta
Jubileuszowe logo Ostródy na obchody 700-lecia miasta. Źródło: Miasto Ostróda
Wizualizacja nowego logo Ostródy
Wizualizacja nowego logo Ostródy. Źródło: Miasto Ostróda
Logo Ostródy na kubku
Wizualizacja nowego logo Ostródy. Źródło: Miasto Ostróda

– Wpisany w nie (logo – przyp. red.) znak nieskończoności jest wizualną opowieścią o Ostródzie, miejscu niekończących się możliwości! Symbol ten nawiązuje też do jednego z najcenniejszych zasobów Ostródy – wody – oraz do nieustającego związku między mieszkańcami a tym wyjątkowym miejscem – podano w oficjalnym komunikacie.

Ponadto portal tko.pl przytacza wypowiedź Artura Munje, kierownika Referatu Komunikacji Miejskiej i Promocji Ostródy, na temat celów, jakie przyświecają włodarzom.

– Pragniemy, aby nasi mieszkańcy czuli dumę z długiej historii Ostródy, a przy tym mieli świadomość jej potencjału rozwojowego i nowoczesnego charakteru – wyjaśnia Munje.

Jak podają lokalne media projekt został opracowany przez Biuro Promocji Ostródy i kosztował miasto 1500 zł. Wzór docelowo ma być eksponowany na wszystkich elementach identyfikacji wizualnej miasta, a także towarzyszyć wydarzeniom kulturalnym

Nie wszyscy popadli w zachwyt

Okazuje się jednak, że nowy znak promocyjny „Perły Mazur” nie wszystkim przypadł do gustu. Zarzuty kierowane pod adresem urzędników dotyczyły nie tylko aspektów technicznych, ale też formy jego wyboru.

Ostródzki portal Nasz Głos Ostróda pyta dlaczego do opracowania znaku nie zaangażowano lokalnych projektantów, czy nawet wszystkich mieszkańców w ramach konkursu. Redaktorzy sugerują, że takie przedsięwzięcie należałoby przeprowadzić, chociażby ze względu na wątpliwą jakość i oryginalność opracowanego logo, prezentując w swoim artykule kilka stockowych przykładów, żywo przypominających nowy symbol Ostródy.

Rzeczywiście szybkie wyszukiwanie w Google pozwala znaleźć wiele tego typu symboli w różnych bankach zasobów, co znacznie obniża potencjał wyróżniający tego projektu.

Przykładowe symbole nieskończoności dostępne w bankach zasobów graficznych. Źródła kolejno: pngtree.com, vectorstock.com i freepik.com

Ostróda i jej jubileusz zasługują na więcej

Nawet jeśli samorządowe konkursy na miejskie znaki zwykle nie przynoszą niczego dobrego, to trudno nie zgodzić się z krytyką odnośnie jakości nowego ostródzkiego logo. Znak rzeczywiście jest generyczny i nie komunikuje żadnej unikalnej wartości miasta.

Zupełnie nie dostrzegam w nim przekazu o bogatym dziedzictwie czy „opowieści o Ostórdzie”, jakie włodarze, całkiem słusznie, chcieliby za jego pomocą promować. Oprócz skojarzeń z wodą, wzmocnionych głównie poprzez odpowiednie ilustracje, na tle których to logo zostało zaprezentowane, nie widzę w nim nic więcej.

Logo miasta może być ważnym elementem budowania miejskiego wizerunku, ale jeszcze ważniejszym, a właściwie fundamentalnym, jest strategia. To ona pozwala zaprojektować, a potem prowadzić spójną i długofalową komunikację. To najczęściej przy jej pomocy tworzy się interesujące projekty, a potem uzyskuje trwałe wizerunkowe efekty. W przypadku Ostródy wydaje się, że stworzono logo bez żadnej strategii.

Jeśli ostródzkim urzędnikom zależy na wyrazistej marce miasta i profesjonalnym przygotowaniu obchodów 700-lecia, to powinni wsłuchać się w głos konstruktywnej krytyki i zredefiniować przyjęte pomysły, póki te nie wygenerowały jeszcze dodatkowych kosztów. Ostróda, z tak bogatą historią zasługuje na więcej, zarówno wizualnie, jak i wizerunkowo.

Krzysztof Karaś

Źródła: Miasto Otróda, tko.pl, nasz-glos.com
Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu Rebranding