Logostoria Chupa Chupsa

Jestem ciekawy ilu z Was kojarzy lizaki Chupa Chups. Pewnie wszyscy. A ilu zna historię tej marki? Na pewno już mniej. A jest ona moim zdaniem naprawdę ciekawa, tym bardziej, że miał w niej swój udział jeden z najbardziej przeze mnie cenionych artystów.

logostorie-chupa-chups-logo

Chupa Chups, przez wielu błędnie czytane „czupa czups” jest hiszpańskim wynalazkiem Enrica Bernata, a więc poprawnie powinniśmy wymawiać tę nazwę „ciupa ciups”. Mimo, iż wymowa ta brzmi w Polsce dosyć zabawnie, to znacznie lepiej oddaje charakter tego słodycza. Początkową nazwą było słowo „chups”, które powstało od czasownika „chupar” (czyt. ciupar), tzn. lizać. Miało ono oznaczać tyle, co słodycz do lizania.

pierwsze-logo-chups

Pod wpływem reklamy, w której pojawił się slogan „Chupa un dulce caramelo, chupa, chupa, chupa Chups!” ludzie zamiast prosić w sklepach o „Chupsa” zaczęli używać Chupa Chupsa.  Ponieważ wyrażenie to wyparło oryginalną nazwę lizaków, założyciel postanowił przemianować swój produkt właśnie na „stworzonego przez rynek” Chupa Chupsa.

rebranding-chupa-chups-1961

Zmiana ta wymusiła również przeprojektowanie używanego logo. Do słowa „chups” zwizualizowanego charakterystycznym krojem pisma dodano „chupa”. Wprowadzona korekta nie utrzymała niestety atrakcyjnej formy znaku.

Niską atrakcyjność wizualną logo dostrzegli po pewnym czasie również zarządzający marką i postanowili nieco odświeżyć wzór. Usunięto żółte tło oraz zmodyfikowano krój pisma słowa „chupa”. Drugi człon nazwy został „wyprostowany”, ale nadal wyraźnie wybijał się na pierwszy plan.

zmiana-logo-chupa-chups-1963

W 1969 roku postanowiono po raz kolejny dokonać rebrandingu, do którego zatrudniono nie kogo innego, jak samego Salvadora Dali. Mimo, iż nie ujednolicił on logotypu, to stworzył w swej prostocie znak tak samo rozpoznawalny (a może i nawet bardziej) jak jego największe dzieła (np. „Płynące zgary”, „Przeczucie wojny domowej”, czy „Słonie”). Co ciekawe, Dali nie skupił się jedynie na aspekcie wizualnym swojego projektu, ale również na stricte marketingowym i praktycznym jego wykorzystaniu. Zaproponował on bowiem, aby logo było umieszczane nie na boku lizaka, lecz na górze, tak aby nie zniekształcały go zagniecenia opakowania. Ponadto umieszczane na czubku jest lepiej widoczne z każdej pozycji.

salvador-dali-logo-chupa-chups-1969

Chociaż projekt Dalego był modyfikowany, to jego koncepcja przetrwała do dnia dzisiejszego. W 1988 roku ujednolicono w końcu obydwa człony nazwy używając tego samego kroju pisma.

chupa-chups-1978

chupa-chups-logo

Zmianie uległo jeszcze kilka elementów, ale chociaż nieco zmienione, jest bardzo podobne w swoim stylu do wzoru Salvadora. Myślę, że logo Chupa Chups jest jednym z tych znaków, które możemy śmiało nazwać ponadczasowymi.

PODZIEL SIĘ
Krzysztof Karaś
Twórca Branding Monitor, miłośnik logo, projektant grafiki użytkowej, zajmuje się brandingiem oraz marketingiem. Opisuje i analizuje zmiany w świecie marek. Branding i marketing traktuje nie jak sztukę, ale jak rzemiosło i praktyczne narzędzia do osiągania konkretnych celów.