Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Versarium 9 – Correios de Angola vs. Credit Agricole

Udostępnij ten artykuł

Po długim czasie postanowiłem znowu odświeżyć cykl porównywania znaków, a skłoniło mnie do tego logo poczty angolskiej, na które natrafiłem przypadkiem gdzieś w Google. Chyba sami przyznacie, że podobieństwo tego znaku do logo znanego francuskiego banku jest uderzające.

versarium-9-correios-angola-credit-agricole

Na początku myślałem, że to jakiś żart, ale po odwiedzinach strony internetowej stwierdziłem, że to logo jest stworzone i używane na poważnie. Po chwili poszukiwań, udało mi się także znaleźć w internecie konkretne przykłady, na których zwizualizowano użycie znaku. Fakt, że nie są one najlepszej jakości, ale ważne, że są.

logo-poczta-angola-vs-credit-agricole

Poziom identyfikacji wizualnej angolskiej poczty nie powala, ale nie on w tym wszystkim jest przecież najistotniejszy. Najbardziej zastanawiające jest ogromne podobieństwo do logo Credit Agricole.

logo-correios-angola-auto

Jestem ciekaw, czy Francuzi nie wiedzą o istnieniu tego znaku (w co wątpię), czy po prostu nie udało im się wygrać sprawy sądowej w tym afrykańskim kraju. A może Credit Agricole jest w pewien sposób powiązany z Correios de Angola i dlatego zezwala na używanie łudząco podobnego logo? Tego akurat nie sprawdzałem, więc ciężko mi się na ten temat wypowiedzieć. Przez chwilę pomyślałem jeszcze, że to może Credit Agricole „zgapił” wzór od operatora pocztowego z Angoli. Bank używa swojego logo od 1988 roku, co jest już całkiem sporym kawałkiem czasu. Correios de Angola istnieje zaś od 1980 roku, więc teoretycznie takie prawdopodobieństwo istnieje. Teoretycznie, bo szczerze wątpię, aby to bank inspirował się znakiem poczty.

credit-agricole-logo-bank

Jakby nie było sytuacja jest na pewno bardzo ciekawa. Na moje oko jeden znak ewidentnie opiera się na drugim i o przypadkowości raczej nie może być tutaj mowy. Być może samo podobieństwo skrótu „CA”, to za mało, aby mówić o plagiacie? Inne kolory, do tego różne logotypy. Inspiracja jednak jest na pewno bardzo wyraźna. A co Wy sądzicie o tym przypadku?

Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu Pozostałe, Versarium