Szukaj

Reklama

CSR (Corporate Social Responsibility) w strategii marki — jakie są korzyści i wyzwania?

Poniższy tekst jest informacją prasową dostarczoną przez podmiot zewnętrzny. Jej treść nie została przygotowana przez redakcję Branding Monitor.

Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu to idea, którą interesują się zarówno mniejsze jak i najpotężniejsze firmy na świecie. Ponieważ temat ten staje się coraz bardziej popularny, warto wiedzieć, czym jest CSR oraz jakie korzyści i wyzwania się z tym wiążą.

CSR – definicja

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, która zakłada, że działalność przedsiębiorstwa powinna uwzględniać nie tylko jego rozwój i zyski, ale również kwestie istotne dla pracowników, otoczenia oraz środowiska naturalnego. Tego typu podejście oparte jest na całkowitej dobrowolności i stawia przed firmami spore wyzwania, których podjęcie może zaowocować wieloma korzyściami. Z uwagi na fakt, że obecnie takie pojęcia jak ekologia czy prawa człowieka stają się ważne dla coraz większej grupy ludzi, wiele marek również zaczyna przywiązywać do nich wagę i stara się funkcjonować w etyczny oraz przyjazny dla innych sposób.

Społeczna odpowiedzialność biznesu w praktyce

Wśród działań, jakie może uwzględnić strategia marki wdrażającej CSR znajdują się takie przedsięwzięcia jak inwestowanie w przyjazne dla środowiska naturalnego rozwiązania technologiczne, kampanie społeczne czy działania na rzecz lokalnych społeczności. Bardzo ważne jest również respektowanie praw pracowniczych oraz angażowanie się w akcje charytatywne. Przykładów może być oczywiście więcej, najważniejsze, aby były one zgodne z prawem, etyczne, ekologiczne i korzystne dla otoczenia. Trzeba przy tym pamiętać o tym, że nie mogą wpływać negatywnie na cele biznesowe przedsiębiorstwa.

Czy to się opłaca?

Mogłoby się wydawać, że społeczna odpowiedzialność biznesu to zbędne działania, które spowalniają rozwój firmy. Nie jest to jednak prawdą, chociażby z tego względu, że dzisiejsi konsumenci są coraz bardziej świadomi zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowiska, przykładają dużą wagę do respektowania praw człowieka i chcą funkcjonować w przyjaznym otoczeniu. Stąd uważnie przyglądają się temu, w jaki sposób firmy produkują czy dystrybuują swoje towary, kogo zatrudniają oraz jakie warunki oferują swoim pracownikom. Wszelkie kwestie ekologiczne również podlegają ocenom, a efekty tych obserwacji często przekładają się na decyzje zakupowe. Klienci zaczynają wybierać produkty tych firm, które działają w sposób etyczny i dbają o swoich interesariuszy.

Co może mieć z tego firma?

Jedną z głównych korzyści wynikających ze społecznej odpowiedzialności biznesu jest zbudowanie pozytywnego wizerunku marki, co przekłada się na zaufanie klientów, może więc stać się źródłem zwiększenia sprzedaży. Wzrasta również zadowolenie i lojalność dobrze traktowanych pracowników, którzy są efektywniejsi i nie szukają nowej pracy. Dzięki temu przedsiębiorstwo jest bardziej wydajne i nie ponosi kosztów związanych z zatrudnieniem oraz przeszkoleniem nowych osób. CSR jest też doskonałym sposobem na wyróżnienie się spośród konkurencji – pozytywna reputacja i etyczna działalność marki na pewno zostaną zauważone i docenione nie tylko przez pracowników, ale także przez klientów i kontrahentów. Wszystko to prowadzi do rozwoju oraz wzmocnienia pozycji firmy na rynku.

CSR to również wyzwania

Trzeba pamiętać, że społeczna odpowiedzialność biznesu to również ogromne wyzwania dla firmy, która musi się skupić nie tylko na własnych interesach, ale też na różnego rodzaju działalności społecznej czy ekologicznej. To oczywiście powoduje konieczność wygospodarowania odpowiednich środków i procedur, wypracowania sposobów dialogu z interesariuszami czy przeszkolenia osób odpowiedzialnych za wprowadzanie strategii CSR. Wszystko to na pewno jest obciążeniem dla firmy, patrząc jednak na wspomniane wyżej możliwe korzyści, można zaryzykować twierdzenie, że warto podjąć się takich wyzwań. Ważne przy tym jest to, aby zrównoważyć cele społecznej odpowiedzialności z biznesowymi, wtedy zwiększa się szansa na stworzenie nowoczesnego, prężnego i pozytywnie postrzeganego przedsiębiorstwa.

Włącz powiadomienia
Powiadom o
guest
0 Komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze