Znana na całym świecie amerykańska marka kosmetyków kierowanych przede wszystkim do kobiet działa od 1886 roku, o czym być może wie niewiele osób. Jednym z elementów niewątpliwie wyróżniających ją na rynku jest sposób sprzedaży produktów, oparty jeszcze do niedawna wyłącznie na konsultantkach, a obecnie także na sklepie internetowym i własnych butikach. Taki model dystrybucji, w połączeniu z jakością produktów wyróżniły Avon na rynku i umożliwiły bezpośrednie dotarcie do klientek. Jeśli chodzi o kwestie wizualne, to od 1980 marka używała bardzo prosty, niespecjalnie wyróżniający znak.
Teraz Avon zaprezentował zmiany, które z jednej strony mają odświeżyć oblicze firmy, a z drugiej nawiązać do wcześniejszych okresów. Przeglądając historię ewolucji tego logo można dostrzec pewne podobieństwo do znaku z 1947, a przede wszystkim do tego z roku 1970. Nowe logo nie jest jednak ich kopią. Głównym punktem wspólnym stała się szeryfowa typografia. To właściwie ona, a raczej kierunek zmiany poruszył także środowisko projektantów.
W krótkim czasie od prezentacji rebrandingu zdążyłem się już naczytać zachwytów nad tym jak to Avon wspaniale poszedł pod prąd trendom, bo użył szeryfowego kroju. Rzeczywiście, w ostatnim czasie więcej marek decydowało się na kroje bezszeryfowe, ale nie przesadzałbym z tym, że marka jakoś wybitnie oparła się obecnym kierunkom zmian. Przypatrzmy się tej konstrukcji raz jeszcze. Prosty, minimalistyczny, czarno-biały logotyp, idealnie wtapiający się w branżę, w której działa. Mający więcej charakteru niż dotychczasowy wzór, ale wciąż bardzo uniwersalny i niespecjalnie wyróżniający markę. Czy to naprawdę jest takie ewidentne wyłamanie się z aktualnych trendów?
Nie twierdzę, że zmiana jest zła, bo podobnie jak wielu innych nowe logo uważam za konstrukcję lepszą od dotychczasowej. Przede wszystkim jest mocniejsze i będzie lepiej widoczne, także w małych rozmiarach. To niewątpliwie zaleta. Bardziej zwarty układ znaków też uznałbym za silną stronę. I wreszcie nawiązanie do tradycji, a więc podstawa do tego, aby stworzyć je właśnie w taki, a nie inny sposób. Jest w tym wszystkim sens i logika. A szeryfy? Porównując dwa znaki wydają się być dobrym wyborem, bo jak wspomniałem – istotnie nadają nowemu więcej charakteru. Tylko, że starając się spojrzeć na odświeżony znak w oderwaniu od tego co było do tej pory, a bardziej w kontekście branży i rynku marki, po prostu nie zachwycają mnie one tak jak co poniektórych. To, że Avon wyłamał się z bezszeryfowego nurtu też niespecjalnie mnie rusza, bo nowe logo samo w sobie nadal jest nieco jałowe.
W różnych komentarzach pojawiały się także głosy, że odświeżony wzór ewidentnie czerpie, czy nawiązuje do znaku Canona. Myślę, że są to zarzuty zupełnie bezzasadne, bo nawet jeśli projektanci inspirowaliby się logo japońskiej marki, w co śmiem wątpić, to nic złego nie zrobili. Pochylone “O” i sąsiedztwo “N” naprawę nie sprawi, że ktoś te dwie marki ze sobą pomyli.
Uważam, że Avon miał solidne powody do przeprowadzenia tej zmiany. Bardzo proste logo nie było specjalnie wyróżniające i unikalne. Problem w tym, że nowe też raczej nie jest. Nowy znak może się podobać, ale czy daje powody by się nim zachwycać? Osobiście nie jest on dla mnie ani rewelacją, ani rewolucją (w kontekście branżowym), ale nie zmienia to faktu, że uważam go za projekt przyzwoity i lepszy od poprzednika. Jak najbardziej jest to dobra zmiana, ale w mojej opinii nie zasługująca na zachwyt jaki zaobserwowałem.
Źródła: Brand New, El Poder de las Ideas
SPROSTOWANIE
15 marca 2019 agencja PR Garden Of Words, obsługująca markę Avon, przesłała sprostowanie, z którego wynika iż rebranding nie dotyczy globalnej marki AVON Products Inc., a jedynie założonej w marcu 2016 r. spółki New AVON LLC. Poniżej pełna treść sprostowania:
Avon USA (New Avon LLC) jest prywatną spółką, która została założona w marcu 2016 r. New AVON LLC jest zupełnie odrębnym podmiotem prawnym i to jej dotyczy zmiana wizualna logo. Natomiast AVON Products Inc., która jest globalną spółką giełdową, funkcjonująca w ponad 50 krajach na całym świecie, w tym w Polsce, nie została objęta rebrandingiem.
W związku z tym okazuje się, że znana na całym świecie marka kosmetyków AVON nie przeprowadziła rebrandingu, o którym informowały media.