Szukaj

Reklama

Layout – jak stworzyć dobry układ graficzny strony

Poniższy tekst jest informacją prasową dostarczoną przez podmiot zewnętrzny. Jej treść nie została przygotowana przez redakcję Branding Monitor.

Internauta nie daje wiele czasu stronie WWW na wzbudzenie zainteresowania. Złe pierwsze wrażenie powoduje, że może zamknąć witrynę. Odpowiedni układ i grafika w serwisie mogą decydować, czy użytkownik zechce bliżej poznać ofertę. Ważny jest odpowiedni layout strony internetowej. Co to? Jaki powinien być dobry układ graficzny dla witryny?

Layout strony internetowej – co to jest?

Layout to warstwa wizualna serwisu. Składają się na nią grafiki, kolorystyka, fonty i układ treści. Kiedyś ten termin był zarezerwowany głównie dla czasopism i serii wydawniczych książek. Obecnie mówi się o nim głównie w kontekście tworzenia warstwy wizualnej strony WWW.
Layout strony internetowej odgrywa ważną rolę, a proces jego powstawania wymaga szczególnej uwagi. To inwestycja długofalowa. Przeważnie witryna korzysta z danego projektu przez kilka lat i w dużej części to od niego zależy skuteczność. Wpływ na odbiór strony przez internautę ma wiele czynników. Nic nie powinno być przypadkowe, każdą decyzję należy przemyśleć, przeprowadzić testy i dopiero wtedy wdrożyć do serwisu.

Teoretycznie layout można przygotować samodzielnie, ale w praktyce powinien się tym zajmować specjalista, który nie tylko potrafi stworzyć projekt atrakcyjny wizualnie, ale też wykorzysta zasady user experience. O czym warto pamiętać, przygotowując układ?
Projekt layoutu strony WWW – co ma znaczenie?

Kiedy korzystamy z popularnych sklepów, to przeważnie niewiele rzeczy nas irytuje, a to dlatego, że wygląd serwisu, jego struktura i wiele zastosowanych rozwiązań wynikają z testów, analiz i dopasowania strony do odbiorców. Jeśli zależy nam, aby witryna była skuteczna sprzedażowo i nie irytowała internautów, powinniśmy pamiętać o co najmniej kilku zasadach.

Przemyślana nawigacja

Internauta jest przyzwyczajony, że nawigację znajdzie na górze serwisu i po lewej stronie. Do tego spodziewa się, że w stopce będą odnośniki do istotnych podstron, takich jak regulamin, polityka prywatności, dane o firmie czy formularz kontaktowy. Nie próbujmy go zaskoczyć innym układem. Kolejnym ważnym elementem jest menu okruszkowe, dzięki któremu internauta widzi, w jakiej części serwisu się znajduje i może łatwo przejść o poziom lub kilka poziomów wyżej.

Przejrzystość

Strona nie powinna być w całości wypełniona grafikami i innymi materiałami, które rozpraszają uwagę. Należy zaplanować witrynę tak, aby internauta skupił się na kluczowych informacjach, np. dotyczących produktów. Rekomendowane są odstępy i puste przestrzenie – dzięki nim można zaakcentować, które treści są najważniejsze. Na stronie należy ustalić stałą interlinię, czyli odstęp między wierszami.

Dostosowanie kolorystyki

Kolory muszą ze sobą dobrze współgrać. Warto wybrać jeden lub dwa przewodnie, które będą wykorzystywane w komunikacji, a do tego także inne, które mają przykuwać uwagę do takich elementów jak CTA (call to action). Najczęściej stosuje się czerwony, zielony, żółty i pomarańczowy, a najrzadziej czarny, biały, brązowy i szary.

Responsywność

Trudno sobie wyobrazić, aby obecnie witryna WWW nie była responsywna. Oczywiście można trafić na takie serwisy w sieci, ale w przypadku nowych projektów byłby to koszmarny błąd. Według Statcounter ponad 57% internautów korzysta z sieci na urządzeniach przenośnych. Jeśli trafią oni do witryny, która nie wyświetla się poprawnie, to trudno, aby pozostali dłużej w serwisie, a tym bardziej zrobili zakupy na stronie.

Dostosowanie witryny do użytkownika

To kluczowa zasada przy projektowaniu witryn. Internauta ma ogromny wybór serwisów i nie musi się dostosowywać do tego, który mu nie odpowiada. Znajdzie taki, który spełnia jego oczekiwania. Warto testować każdy element na stronie, analizować, co interesuje internautów, weryfikować, czy zaprzestają oni częstych odwiedzin, będąc na określonej podstronie. Następnie wnioski z takich analiz należy wdrażać. Czasami zmiana jednego słowa w CTA czy jego koloru może diametralnie odmienić skuteczność, a to tylko jeden z wielu szczegółów, które mają znaczenie.

To tylko wybrane zalecenia związane z tworzeniem layoutu strony. Więcej na ten temat dowiesz się stąd: https://responsywnie.pl/layout-strony-internetowej/.

Bibliografia:

  1. https://www.ning.com/blog/2019/08/is-there-a-best-call-to-action-button-color.html
  2. https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet
Źródło: responsywnie.pl