Duża, międzynarodowa firma pogodowa, którą zna zapewne niewiele osób zmieniła w zeszłym tygodniu swoje logo. Jednak warto wiedzieć o tym rebrandingu, gdyż MeteoGroup, o którym mowa jest producentem dosyć znanej aplikacji na smartfony – WeatherPro, a także właścicielem serwisu mojapogoda.com.
MeteoGroup – jak czytamy na stronie przedsiębiorstwa – jest największym prywatnym przedsiębiorstwem meteorologicznym w Europie. Zatrudnia ok. 400 pracowników i prowadzi działalność nie tylko na naszym kontynencie, ale również w Azji oraz Ameryce Północnej. Firma specjalizuje się w prognozowaniu pogody oraz dostarczaniu związanych z nią informacji swoim klientom m.in. z branży transportowej, rolczniej, czy energetycznej. 20. marca br. ogłoszony został globalny rebranding przedsiębiorstwa, którego fundamentem jest oczywiście zmiana znaku firmowego.
Nowe logo MeteoGroup jest zupełnie innym projektem, który zrywa całkowicie z dotychczasowym wzorem. Nie zmieniła się jedynie nazwa firmy, która nadal pozostaje taka sama. Poza tym, konstrukcja, kolorystyka i symbolika uległy radykalnemu odświeżeniu. W nowym znaku na próżno szukać elementów nawiązujących w jakikolwiek sposób do pogody. Projektanci zdecydowali o użyciu całkowicie abstrakcyjnego symbolu przedstawionego w błękitno-różowej palecie barw. Drugim głównym elementem logo MeteoGroup jest logotyp przedstawiony dosyć specyficznym krojem pisma.
Czy nowy znak jest lepszy od poprzedniej wersji? Jeśli chodzi o walory estetyczne – raczej tak. Znak jest bardziej przejrzysty i nie posiada elementów trudnych do odtworzenia w wymagających warunkach (np. czarno-biały druk), takich jakim była poświata w poprzednim wzorze. Również nowy font logotypu jest według mnie bardziej przystępny. Zaokrąglone końcówki liter wywołują wrażenie lekkości tej konstrukcji. Ale w sumie na tym kończą się pozytywne aspekty tego logo.
Znacznie gorzej przedstawia się w nim sprawa symboliki, której na pierwszy rzut oka ciężko się dopatrzeć. Poprzedni wzór był oczywistym odniesieniem do nieba i słońca – jednych z podstawowych atrybutów meteorologii. W nowym logo MeteoGroup tak wyraźnych odniesień już nie znajdziemy. Jeśli trochę dłużej się zastanowić, to można dojść do wniosku, iż symbol jest zaczerpnięty z oznaczeń wyżów i niżów na mapach pogodowych. I tak rzeczywiście tłumaczony jest nowy znak w oficjalnym komunikacie:
„Dobór kolorów nowego brandu MeteoGroup inspirowany jest mapami pogodowymi, a koncepcja charakterystycznego nowego logo firmy oparta została na połączeniu ciepłego i chłodnego frontu atmosferycznego. Zdecydowana, wyszukana typografia, opracowana specjalnie dla MeteoGroup […]”
Ale czy to nawiązanie jest tak wyraźne i jednoznaczne jak to miało miejsce w starym logo? Uważam, że nie, bo jednak w zaprezentowanym projekcie pierwsze co zauważyłem, to prosty (jeśli nie prostacki) kształt złożony z dwóch figur odbitych względem siebie. I to jest chyba największą bolączką tego logo – brak wyraźnej symboliki.
Większość osób zgodzi się chyba z poglądem, iż logo MeteoGroup wymagało porządnego odświeżenia i nadania mu bardziej nowoczesnej formy. Nowy projekt po części spełnił te oczekiwania, gdyż jego forma jest nieco bardziej nowoczesna, przede wszystkim za sprawą typografii. Mimo to czegoś mi w nim brakuje. Czegoś co pozwoliłoby nawet nie tyle się nim zachwycić, co po prostu jednoznacznie skojarzyć z pogodą. Sądzę, iż jest to efekt zbyt abstrakcyjnego podejścia do konstrukcji samego symbolu, który mógłby być w tym znaku o wiele lepszy.