Szukaj

Reklama

Odświeżona Szachownica zmienia wizerunek

Reklama

Sieć sklepów odzieżowych Szachownica rozwinęła się już na tyle, że postanowiono zainwestować w rebranding. Bez wątpienia jest to działanie, które tej marce bardzo się przyda, bo dotychczasowy system wizualny był, delikatnie mówiąc, średniej jakości z logo na czele.

Tym co zaskoczyło mnie na samym początku jest fakt, że pod szyldem Szachownicy w całym kraju działa ponad 50 sklepów. Nigdy bym nie powiedział, że jest ich aż tyle, bo przechodząc obok dwóch, trzech placówek, skojarzyły mi się z co najwyżej lokalną siecią niskiej jakości ubrań. W życiu bym nie powiedział, że to może być coś poważniejszego, a tu okazuje się, że Szachownica jest całkiem dobrze prosperującym przedsiębiorstwem. Może jeszcze nie tak znanym jak LPP, które ma Reserved, czy Cropp w swoim portfelu, ale jednak jakąś tam świadomość na rynku stara się budować. Tym bardziej dziwi mnie, że na rebranding zdecydowano się dopiero teraz. Ale lepiej późno, niż wcale, bo dotychczasowe logo było naprawdę kiepskiej jakości.

szachownica-nowe-logo-sieci

Teraz Szachownica dostała bardzo nowoczesny znak, który na pierwszy rzut oka robi całkiem dobre wrażenie. Przede wszystkim jest bez porównania znacznie bardziej estetyczny i lepiej dostosowany do „branżowego, minimalistycznego trendu”. No właśnie… to może być też akurat potraktowane jako wada. Skoro Reserved, Mango, Zara, czy cała masa innych marek już wykorzystują do bólu proste znaki, to czym miałby się wyróżnić kolejny tego typu projekt? Może być ciężko. Z drugiej strony, gdyby wizerunek kreowany przez nową identyfikację za bardzo odstawał od umownych standardów, klienci mogliby się okazać wobec marki nieufni, a to byłoby chyba znacznie gorsze.

nowe-logo-sieci-szachownica

Na szczęście głównym elementem nowego logo nie jest logotyp, a sygnet, który wprowadza trochę więcej „elementu wyróżniającego”. Ciekawym zabiegiem jest to, że nie przedstawiono w nim wcale standardowej szachownicy, ale pewną jej wariację, czy nawet bardziej jej wyobrażenie. Jak dla mnie, jest to naprawdę znacznie lepsze rozwiązanie, niż ubijanie na siłę standardowego pola gry, o którym i tak pewnie powiedzielibyśmy, że wyszło mało oryginalnie. To rozwiązanie bardzo mi się spodobało i sądzę, że mimo dużej prostoty jest na czym popracować przy budowie systemu wizualnego.

szachownica-nowe-logo

Szkoda tylko, że wśród oficjalnych wersji, firma używa też jakiegoś warianty „wyrównanego”, na którym logotyp staje się kompletnie nieczytelny. Świadczy to albo o nie do końca poprawnie ustalonych zasadach użytkowania znaku, albo o za dużej swobodzie właściciela, który być może stwierdził, że nowe logo może używać jak chce. Lepiej byłoby jednak zrezygnować z tego wariantu.

Kolejnym zastrzeżeniem co do zaplanowania procesu zmiany jest strona internetowa, na której ciągle widnieje stary znak. Archaiczna witryna ma być zmieniona na sklep internetowy jeszcze we wrześniu. Jednak moim zdaniem, w dzisiejszych czasach jest niedopuszczalnym, żeby ogłosić odświeżenie wizualne, zaprezentować je na Facebooku, czy ogólnie w internecie, a pominąć własną stronę firmową. Cała zmiana szyldów, materiałów, akcydensów, itd. może trwać długo, to oczywiste, ale działania online muszą ze sobą współgrać i być pierwszym źródłem informacji o zmianie. Przynajmniej w przypadku większych firm. Nie ma zmiłuj się. Nie wiem po co prezentować nowe logo, jeśli nie ma się przygotowanej na tę okazję nowej wersji strony z tym znakiem.

szachownica-ma-nowe-logo-grafika-promocyjna

Nowe logo Szachownicy ma w sobie spory potencjał, ale jak na razie jest on moim zdaniem nie w pełni wykorzystywany przez lekki brak zgrania w procesie wdrożenia. Można to było trochę lepiej zaplanować (chodzi mi tutaj przede wszystkim o zapowiadany na wrzesień sklep internetowy) i wzmocnić przez to „siłę rażenia”. Jednak ogólnie rzecz biorąc nie ma co za bardzo narzekać, bo przeprowadzona zmiana jest zdecydowanie na plus. Nowy znak, to bez wątpienia lepszy projekt, który powinien bardzo pomóc w wykreowaniu wizerunku nowoczesnych sklepów odzieżowych.

Źródła: Szachownica, propertynews.pl

Skomentuj artykuł