Szukaj

Reklama

Powiat Lubaczowski zaprezentował swoje nowe logo

Logo powiatu lubaczowskiego
Powiat Lubaczowski dołączył do grona powiatów, które w celach promocji turystyki posługują się własnym logo. Władze zaprezentowały nowy znak przyjęty czerwcową uchwałą.
Reklama

Nowe logo nawiązaniem do krajobrazu i natury

Zaprezentowany znak to prosta konstrukcja symbolu złożonego z zielono-niebieskich linii oraz części typograficznej z nazwą jednostki terytorialnej oraz hasłem promocyjnym „PoLub Roztocze”.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi w oficjalnym komunikacie, przyjęte logo ma nawiązywać do lokalnego krajobrazu, natury oraz muszli przegrzebka, którego okazy z dawnej epoki można znaleźć na obszarze Geoparku Roztocze.

W uzasadnieniu wskazano również na odniesienia do wody, czystego powietrza, roślinności i lasu, które według autora komunikatu są największą wartością powiatu. Oprócz tego przedstawiono także poniższą argumentację:

Liniowy układ kolorów nawiązuje do falistego, wstęgowego układu roztoczańskich pól, ale to również skojarzenie z turystycznymi trasami rowerowymi. Natomiast liczba linii (8) to nawiązanie do 8 gmin, które tworzą Powiat Lubaczowski. Logo w nowoczesnej przejrzystej formie, podkreśla i akcentuje główne atrybuty powiatu związane z naturą, odpoczynkiem i turystyką.

Oprócz znaku nie zaprezentowano żadnych innych materiałów wizualnych, które prezentowałyby jego wykorzystanie w praktyce.

Powiat Lubaczowski logo 2022

Samo logo to za mało

Powiat Lubaczowski dołączył do licznej grupy samorządów, które w wyniku mody na posiadanie własnego logo, przyjmują trochę na siłę znaki o wątpliwej wartości wyróżniającej.

Turystyczne logo powiatowe samo w sobie niczym złym nie jest, jednak jego przyjęcie powinno być wynikiem profesjonalnego procesu projektowego, który kończy się opracowaniem nie tylko atrakcyjnego znaku, lecz szerszym, a nade wszystko spójnym systemem wizualnym.

W omawianym przypadku mamy do czynienia jedynie z samym logo, i to logo, które według mnie do atrakcyjnych raczej nie należy. Problem leży tutaj nie tylko w kwestiach technicznych, ale głównie w warstwie symbolicznej.

Wątpliwa i naciągana symbolika

Ta banalna w swej istocie konstrukcja jest przedstawiana jako nośnik ogromnej ilości znaczeń. Próbuje się nas przekonać, że projekt oparto na odniesieniach do wszelkiego rodzaju elementów natury krainy Roztocza, ale i trasach rowerowych, polach, odpoczynku czy wreszcie muszli przegrzebka. Niestety zupełnie tego nie widzę w znaku, a co gorsza, nie dostrzeże tego również przeciętny odbiorca, który wcześniej nie pozna oficjalnego uzasadnienia. Jedyna rzecz z jaką kojarzy mi się konstrukcja to zwykły, bezpłciowy liść.

Problem z potencjałem wyróżniającym

Jako że symbolika sprawia wrażenie naciąganej argumentacji dla słabego projektu, to i wartość wyróżniająca tego logo stoi pod ogromnym znakiem zapytania. Pomijam już fakt, że do wykreowania charakterystycznego wizerunku miejsca potrzeba całej spójnej identyfikacji wizualnej. Tę można by było jeszcze stworzyć, gdyby było na czym. Tymczasem podwaliny w postaci przyjętego symbolu nie dają zbyt dużych możliwości.

Nowe logo Powiatu Lubaczowskiego to konstrukcja typowa dla samorządowych znaków promocyjnych. Uniwersalność zastosowanych rozwiązań i skojarzeń, sztampowa kolorystyka czy niejednoznaczny i niejasny przekaz symboliczny sprawiają, że znak jest po prostu nijaki. Nie zachwyca, nie zwraca uwagi, nie da się go zrozumieć bez wspomagania i raczej nie zapada łatwo w pamięć.

Hasło warte uwagi

W całej tej koncepcji jest jednak coś godnego pochwały – to slogan. Myślę, że jest jedynym elementem z jakimkolwiek potencjałem do kreowania sensownej marki tego miejsca.

Ciekawy zabieg dość naturalnie łączy pierwsze litery nazwy powiatu, a jednocześnie układa się w pozytywne zaproszenie do odwiedzenia i polubienia krainy Roztocza.

Być może warto byłoby się zastanowić czy przekaz jest należycie odbierany, a hasło nie brzmiałoby lepiej właśnie w formie „PoLub Krainę Roztocza”, aby uniknąć negatywnych skojarzeń z roztoczami, ale na pewno jest to najlepszy zaprezentowany element.

Niewykorzystany potencjał

Powiat Lubaczowski z turystycznego punktu widzenia bez wątpienia ma wiele do zaoferowania. Dobrze, że władze dostrzegają ten potencjał i chcą na nim budować wizerunek swojego miejsca. Gorzej, że nie udało się tego należycie i atrakcyjnie zaprezentować w promocyjnym znaku, czy w ogóle w całej identyfikacji wizualnej, której prawdopodobnie jeszcze nie ma. Niestety nawet jeśli zostanie opracowana, to bazując na przyjętym logo, prawdopodobnie nie będzie ona niczym specjalnie wyróżniającym, bo i sam znak taki właśnie jest. Szkoda. A może się mylę i jednak zostaniemy pozytywnie zaskoczeni?

KK

Źródło: Powiat Lubaczowski
Skomentuj artykuł
Włącz powiadomienia
Powiadom o
guest
3 Komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Andrzej
Andrzej
20 października 2022 11:48

Co do sloganu. Podobny zabieg jakiś czas temu zastosował już Powiat Lubliniecki, co prawda – nie w sloganie, a w nazwie.

Zrzut ekranu 2022-10-20 114705.jpg
Daniel Nalepka
Daniel Nalepka
11 listopada 2022 21:25
Odpowiedz użytkownikowi  Krzysztof Karaś

Musi wyglądać uroczo w wersji achromatycznej ?