Historyczne i współczesne znaki GOPR
Historia GOPR sięga roku 1952, kiedy to powołano je z inicjatywy Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przyjęto też wtedy pierwszy emblemat, jednak ze względu na brak jednoznacznych wytycznych dotyczących stosowania oraz użytkowanie w obrębie różnych oddziałów organizacji, na przestrzeni wielu lat doczekał się on przeróżnych modyfikacji.
Prace nad nową strategią wizerunkową
Jak podaje GOPR, w 2021 roku podjęto pierwsze decyzje o uporządkowaniu tego stanu rzeczy. Rozpoczęto prace nad nową strategią wizerunkową, której głównym celem było przyjęcie jednolitego systemu identyfikacji wizualnej.
Największym wyzwaniem projektowym okazało się wypracowanie nowego, jednolitego i spójnego dla wszystkich jednostek GOPR-u znaku. Współpraca siedmiu przedstawicieli Grup Regionalnych GOPR z agencją Łobzowska Studio przyniosła efekt w postaci nowego logo.
Nowoczesne logo GOPR szanujące tradycję i wieloletni dorobek
Nowe logo GOPR zostało stworzone na bazie wieloletniej tradycji organizacji i z poszanowaniem przywiązania jej członków do bogatej historii. W procesie uwzględniono także fakt występowania dotychczasowego oznakowania w wielu różnych miejscach, który utwierdził autorów w przekonaniu, żeby zachować tradycyjny charakteru wzoru.
Projektanci opracowali także wersje alternatywne nowego znaku GOPR, aby ułatwić komunikowanie i promocję marki w sytuacjach mniej formalnych i tam, gdzie zastosowanie podstawowego wariantu nie jest możliwe lub wskazane.
Odświeżona wersja znaku GOPR została w pełni przystosowana do eksploatacji na wielu płaszczyznach, w tym przede wszystkim do wymogów druku czy możliwości współczesnych mediów cyfrowych.
Nowy emblemat GOPR spójny dla całej organizacji
Rebranding porządkuje dotychczas zróżnicowaną identyfikację wizualną Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, wprowadzając jeden wzór logo i systemu wizualnego dla wszystkich jednostek regionalnych. Od tej pory każda grupa GOPR będzie posługiwać się zunifikowanym zestawem materiałów oraz emblematem adaptowanym do poszczególnych oddziałów wyłącznie w ściśle określonym zakresie.
Projekt nie przewiduje zmian w innych obszarach identyfikacji, dzięki czemu ratownicy górscy będą w stanie nie tylko odświeżyć, ale przede wszystkim wypracować jeden, spójny i rozpoznawalny w każdym miejscu Polski wizerunek organizacji, zbudowany przy pomocy jednolitych środków wizualnych.
Wdrożenie może potrwać
Z uwagi na złożoność i rozpiętość działalności górskiego ratownictwa, a także jej charakter, wynikający z wolontariatu, będącego fundamentem GOPR, wcielenie w życie opracowanej zmiany może zająć dużo czasu. Nie zmienia to jednak faktu, że jej zakomunikowanie to początek procesu, który ze względu na zasadność rebrandingu, a także jakość przygotowanego projektu warto doprowadzić do końca.
Źródło: GOPR, Łobzowska Studio