Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Konkurs Muzeum Widzialne

Udostępnij ten artykuł

Ponad tydzień temu ogłoszono wyniki pierwszej edycji ogólnopolskiego konkursu Muzeum Widzialne. Zwycięzcą na najlepsze logo i identyfikację wizualną zostało jednogłośnie Muzeum w Gliwicach.

wydarzenie-konkurs-muzeum-widzialne

Organizatorem konkursu jest STGU (Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej). Został on zorganizowany po raz pierwszy i obejmował cztery  kategorie dotyczące wizualnych aspektów muzealnictwa:

  • Identyfikacja wizualna
  • Identyfikacja wystaw czasowych
  • Wydawnictwa książkowe lub multimedialne
  • Grafika strony internetowej

W tej najważniejszej i chyba najbardziej prestiżowej sukces odniosło muzeum ze Śląska, co bardzo mnie cieszy, gdyż jest to kolejny dowód na to, iż instytucje i organizacje z tego regionu bardzo profesjonalnie podchodzą do swoich tożsamości wizualnych. Zwykle udaje im się też przygotować dobre lub bardzo dobre projekty (logo Teatru Śląskiego w Katowicach, czy logo Muzeum Historii Katowic). Muzeum w Gliwicach jest tego kolejnym przykładem.

 

Zwycięzca kategorii Identyfikacja Wizualna

Logo Muzeum w Gliwicach zostało zaprojektowane w 2012 roku przez Martę Szmyd z agencji MiLL STUDIO z Krakowa.

logo-muzeum-gliwice

logo-muzeum-gliwice-akcydensy

logo-muzeum-gliwice-plakaty

identyfikacja-wizualna-muzeum-gliwicach

Warto zwrócić uwagę także na pozostałych laureatów konkursu, których projekty w poszczególnych kategoriach również są bardzo ciekawe.

 

Zwycięzca kategorii Identyfikacja wystaw czasowych

W tej kategorii sukcesem może pochwalić się Muzeum Narodowe w Szczecinie, które zdobyło główną nagrodę przyznaną wystawie „1913. Święto wiosny”. Projekt całkiem przyjemny, przełamujący monotonność czerni i bieli, które bardzo często cieszą się dużym uznaniem STGU – nie zawsze słusznie.

logo-wystawy-1913-swieto-wiosny

wystawa-1913-swieto-wiosny-identyfikacja-wizualna

 

Zwycięzca kategorii Wydawnictwa książkowe lub multimedialne

W tej kategorii tryumfuje Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie za serię wydawniczą „Akademia Zarządzania Muzeum”. Doceniam w tym projekcie minimalizm, który jednak nie został oparty o czarno-białe zestawienie. Kolorowe wydania książek przyciągają wzrok, a jednocześnie utrzymują estetykę na bardzo wysokim poziomie.

ksiazka1-akademia-zarzadzania-muzeum

ksiazka2-akademia-zarzadzania-muzeum

ksiazka3-akademia-zarzadzania-muzeum

ksiazka4-akademia-zarzadzania-muzeum

 

Zwycięzca kategorii Grafika strony internetowej

W tej kategorii również zwyciężył pełen minimalizm. I to minimalizm w najczystszej postaci. Muzeum Sztuki Nowoczesnej nie jest miejscem, które bym z chęcią odwiedził, ale stronę mają rzeczywiście dosyć przejrzystą. Czy jednak znów nie aż nadto?

strona-muzeum-sztuki-nowoczesnej

 

Podsumowując wydarzenie zorganizowane przez STGU uważam, że za najlepsze uznano projekty, które naprawdę mogą się podobać. Czyste, przejrzyste i minimalistyczne. Czasami wcześniej wspomniane stowarzyszenie ma tendencję do forsowania projektów do przesady prostych, ale akurat w tych przypadkach myślę, że większa część dokonanych wyborów jest raczej słuszna i nie wzbudza jakichś wielkich wątpliwości. Gratuluję Zwycięzcom i mam nadzieję, że kolejna edycja tego wydarzenia zachęci jeszcze więcej jednostek kultury do zadbania o swój system identyfikacji wizualnej.

Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu Wydarzenia