Logostoria – Allegro

Allegro jest największą i najpopularniejszą w Polsce platformą aukcyjną. Logo Allegro jest nie mniej popularne niż sama nazwa marki. Ciekawostką jest to, że średnio co 3,5 roku było ono zmieniane.

logostorie-allegro

Taka już chyba specyfika internetowej branży, że krótka działalność wcale nie przeszkadza w częstym przeprowadzaniu rebrandingów. Ba, nawet jest to wskazane, aby stale być na topie i kreować nowoczesny wizerunek. Wśród firm internetowych ciężko byłoby chyba znaleźć markę tzw. luksusową, której przywiązanie do logo jest bardzo duże. Jest to zbyt młoda gałąź gospodarki, aby takie rzeczy w niej istniały.

Allegro powstało w 1999 roku, jako odpowiedź polskiego rynku na zagraniczny sukces platformy ebay. Poznańska spółka szybko jednak została przejęta (w marcu 2000 r.) przez brytyjski QXL.com PLC – firmę specjalizującą się w prowadzeniu sprzedaży internetowej. Dzisiaj Allegro jest częścią Grupy Allegro, należącej do południowoafrykańskiego medialnego koncernu Naspers, który wykupił brytyjskie przedsiębiorstwo, a dzś jest właścicielem także GG Network (dawne Gadu-Gadu).

Pierwsze logo Allegro nie prezentowało się zbyt okazale. Był to prosty logotyp o zaokrąglonym kroju czcionki w kolorze żółtym, otoczony granatową obwódką. Logo proste, zgodne z ówczesnymi trendami, które w Polsce praktycznie dopiero zaczynały się kształtować. Myślę, że sam znak był jak na tamten czas naprawdę dobry. A i dzisiaj bije na głowę wiele „współczesnych i nowoczesnych” projektów.

pierwsze-logo-allegro-1999

Jednak wraz z przejęciem Allegro przez Brytyjczyków, strona internetowa zmieniła wygląd oraz logo, które na niej widniało. Drugie logo moim zdaniem było gorsze od pierwszego, chociaż to ten wzór ukształtował wizerunek marki na długi czas.

logo-strona-allegro-2000

W 2003 roku na witrynie pojawił się nowy znak. Czcionka została odświeżona i dodano charakterystyczny sygnet w postaci „łapki”. Reszta strony nie została jednak zmieniona i nadal biła po oczach „prostotą”.

logo-allegro-2003

strona-allegro-2003

Dopiero pod koniec 2005 roku zmieniono wygląd strony na bardziej minimalistyczny i przejrzysty. Odświeżono grafiki, usunięto niepotrzebne okienka, dodano ikonki w nagłówku oraz uporządkowano boczne menu z kategoriami zakupów.

strona-allegro-2005

W 2009 roku serwis aukcyjny znowu zmienił logo i cały wygląd strony. Był to projekt, który sądzę, że wiele osób jeszcze dobrze pamięta.

strona-allegro-2009

Zmiana dosyć rewolucyjna, ale raczej tylko w przypadku witryny, bo logo przeszło, można tak powiedzieć, „naturalne” odświeżenie. Sygnet dostał „wypukłe” efekty, a nazwa marki zaczęła być pisana z małej litery. Zmieniła się także nieco typografia. Kolorystyka znaku została jednak utrzymana w dotychczasowej tonacji.

rebranding-allegro-2009

W kwietniu 2013 po raz kolejny zmieniono znak firmowy. Pozbyto się symbolu „łapki”, przez co uproszczono go do samego logotypu, a cały serwis znacząco przebudowano. Szczerze mówiąc logo Allegro podobało mi się chyba bardziej, gdy miało w sobie coś charakterystycznego. Symbol, którym się posługiwano większość czasu istnienia firmy chyba dość głęboko zapadł w pamięć niejednemu kupującemu i sprzedawcy.

rebranding-allegro-2013

Dzisiaj Allegro nie jest już zwykła platformą licytacyjną, ale potężnym narzędziem internetowej transakcyjnym, tak dla osób fizycznych jak i dla firm. Trzeba przyznać, że w ciągu 14 lat działalności wiele się działo wokół tej marki. 4 rebrandingi w tak krótkim czasie, to naprawdę wielki wyczyn. Tym bardziej, że mimo tak częstych zmian, marka wcale nie straciła w oczach swoich klientów, a chyba nawet zyskała.