Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Logostoria – Samsung

Udostępnij ten artykuł

Samsung jest jedną z tych firm, którą zna każdy. Każdy przynajmniej raz o niej słyszał, a ogromna większość osób w krajach tzw. wysoko rozwiniętych miała bezpośredni kontakt z jej produktami. Koncern wyrósł na giganta głównie za sprawą elektroniki, a ma już… 75 lat.

logostorie-samsung

W czasie kiedy powstawała firma nikt nie słyszał nawet o telefonach komórkowych. Założona w 1938 roku przez Koreańczyka Lee Byung-Chula firma zajmowała się eksportem ryb, później produkcją cukru i sprzedażą polis ubezpieczeniowych. Dzisiaj jest jednym z największych światowych koncernów działając w takich obszarach jak przemysł elektroniczny, samochodowy, elektryczny, lotniczy, hotelarski (!), czy spożywczy. A to tylko niektóre z branż w których koreańskie przedsiębiorstwo prowadzi interesy. Firma rozwinęła się przez te wszystkie lata do tego stopnia, że na swoim koncie oprócz oczywistych smartfonów, telewizorów, czy komputerów, ma także samochody, czy meble. Miasto Suwon, w którym Koreańczycy mają siedzibę, jest potocznie nazywane „Miastem Samsung”.

logostorie-obecne-logo-samsung

Ale mój wpis nie ma dotyczyć historii samej działalności, lecz przede wszystkim marki i jej logo. Pierwsze było dosyć specyficzne. Trzy gwiazdy w kole nawiązywało bezpośrednio do nazwy firmy. Samsung w języku koreańskim oznacza bowiem właśnie „trzy gwiazdy”. Podobny znak używany był aż do 1969 roku.

logostorie-pierwsze-logo-samsung

Pierwszy rebranding miał zapewne związek z wkroczeniem w branżę elektroniczną. W 1969 założona zostaje firma Samsung Electronics, która rok później rozpoczyna sprzedaż swojego pierwszego telewizora. Nowe logo jest zatem wskazane.

logostorie-rebranding-samsung-1969

Później, w latach 70’tych firma zainwestowała w kolejne branże. Oprócz tego, że rozpoczęto na masową skalę produkcję lodówek, czy pralek, część środków przeznaczono na rozwinięcie biznesu w przemyśle chemicznym. W 1980 roku następuje druga zmiana logo Samsunga. Nie jest to rebranding rewolucyjny, gdyż nadal w użyciu pozostają trzy gwiazdy. Nadano im jednak czerwone tła.

logostorie-logo-samsung-1980

Wreszcie w 1993 pojawia się znak, który jest dzisiaj jednym z najlepiej rozpoznawalnych. Prosty napis wpisany w błękitną przestrzeń wbrew pozorom posiada dosyć bogatą symbolikę. Tło, którym jest pochyła elipsa symbolizuje wszechświat (stąd też słynna seria galaktycznych smartfonów) i ziemię (błękitna planeta) jednocześnie. Styk liter „S” i „G” z jej krańcami ma oznaczać otwartość na komunikację i nowe rozwiązania. Niebieskie barwy mają zaś wydźwięk profesjonalizmu i nowoczesnych technologii. Choć niektóre elementy tej symboliki mogą wydawać się dosyć naciągane, to muszę przyznać, że koncern całkiem nieźle realizuje ten przekaz w swojej działalności. Może właśnie dzięki temu, nie pozostaje on tylko pustym sloganem wymyślonym na potrzeby marketingu.

logostorie-obecne-logo-samsung-warianty

Obecne logo Samsunga służy firmie już 20 lat. Obserwując dynamikę branży technologicznej można ten fakt uznać za swego rodzaju fenomen. W 1993 roku zaprojektowano logo, które pomimo upływu tylu lat nadal jest świeże i dobrze się sprzedaje. Myślę, że posłuży ono „Koreańczykowi” jeszcze długi czas, bo nie wygląda na takie, które potrzebowałoby jakiejkolwiek zmiany.

Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje