Exubernat Modernism – nowa filozofia Jaguara
Rebranding Jaguara zakłada wprowadzenie znanej marki w zupełnie nowy świat, oparty na kreatywności, oryginalności i etosie swojego założyciela, definiowanego jako „Copy nothing”. Producent deklaruje, że przyjęte podejście, określone jako „Exubernat Modernism”, definiuje wszystkie aspekty nowej strategii kreowania wizerunku. Jaguar nie chce niczego kopiować, ale być innowatorem, twórcą i promotorem prawdziwej oryginalności, który zwróci na siebie uwagę dzięki bezkompromisowej kreatywności.
Wprowadzane zmiany to także pierwszy element rozwoju firmy w kierunku elektromobilności. Brytyjski producent wkraczając w „nową erę” planuje być marką wyłącznie elektrycznych samochodów luksusowych i zelektryfikować całą gamę swoich pojazdów. Pierwszy elektryczny Jaguar ma zadebiutować w 2026 roku.
Proste i minimalistyczne nowe logo Jaguara
Jednym z istotniejszych elementów zrealizowanego przeprojektowania, budzących również największe emocje, jest nowe logo marki. Jaguar zrezygnował z dotychczasowej stylistyki znaku na rzecz prostego logotypu, w którym połączono małe i wielki litery, tworzące w zamyśle słowo „jaGUar”. Chociaż we wzorze nie widnieje drapieżnik, to kot nie zniknął całkowicie z systemu wizualnego marki, a co więcej – zyskał odświeżony wygląd.
Ponadto w materiałach prasowych poinformowano również o wprowadzeniu nowego elementu identyfikacji, jakim jest monogram złożony z dwóch krańcowych liter nazwy – „j” oraz „r”.
Rebranding Jaguara przejawem kreatywności?
Marka przy prezentacji nowego podejścia wiele mówi o kreatywności i oryginalności. Sposób w jaki komunikowana jest ta zmiana, rzeczywiście może być uznana za nietypową w branży motoryzacyjnej. Producent postawił na przekaz emocjonalny, rezygnując z eksponowania samochodów.
Jednakże sama stylistyka odmienionej identyfikacji wizualnej budzi wątpliwości co do promowanej kreatywności. W zaproponowanym podejściu można dostrzec rozwiązania od dawna funkcjonujące w wielu branżach, w tym także wśród producentów samochodów. Minimalistyczne logo i oszczędna forma elementów graficznych to zabiegi, które nie od dziś stosuje konkurencja.
Pierwsze reakcje na rebranding Jaguara ukazują też mieszane uczucia wśród odbiorców. Stylistykę opracowaną przez wewnętrzny zespół producenta, pod wodzą Richarda Stevensa, wielu osobom trudno postrzegać jako przejaw oryginalności. Pojawiają się także zarzuty o brak luksusowego akcentu, o który firma teoretycznie nadal zamierza dbać.
Być może ten stan rzeczy ulegnie pewnej zmianie 2 grudnia br. kiedy planowana jest pełna prezentacja przyjętego podejścia i nowego systemu wizualnego.
Poszukiwania nowych odbiorców
Jaguar poprzez wizerunkową rewolucję poszukuje prawdopodobnie swojego nowego odbiorcy. Marka ewidentnie przynajmniej w sposób symboliczny odcina się od dotychczasowego dorobku i kieruje swoją uwagę w stronę młodszego pokolenia.
Świadczą o tym również działania takie jak całkowite wstrzymanie sprzedaży samochodów na rynku brytyjskim czy ograniczenie swojej oferty w USA. Jak informuje CNN, ich celem jest totalna elektryfikacja oferty.
Wydaje się, że wieloletni wierni fani marki mogą być zawiedzeni kierunkiem rozwoju, jaki obrała firma. Część z nich zapewne zaakceptuje nowe podejście, dostrzegając w nim powiew świeżości, ale będą również i tacy, którzy nawet z czasem nie przekonają się do przeprowadzonej metamorfozy.
Czas także pokaże czy producentowi poprzez rebranding i zmianę filozofii uda się zdobyć uznanie wśród całkowicie nowej grupy młodszych klientów.
Krzysztof Karaś
Źródła: Jaguar, CNN