Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Versarium 2 – PKO BP S.A. vs. Pekao S.A.

Udostępnij ten artykuł

versarium-2-pko-pekao

Dzisiaj prześledzimy historię dwóch marek z naszego podwórka, a przy okazji postaram się wyjaśnić kilka różnic i podobieństw między tymi bankami. PKO BP i Pekao (do niedawna „ten z żubrem”) to dwa największe banki w Polsce. Jak powstały? Oto ich historie w skrócie.

versarium-2-pko-pekao

 

PKO BP S.A. – najstarszy polski bank

8 lutego 1919 roku dekretem Józefa Piłsudskiego do życia powołana została Pocztowa Kasa Oszczędności, która dała początek późniejszemu PKO BP. Pocztowa Kasa Oszczędności działała na zasadzie kas, które były bardzo popularne w tych czasach w innych krajach Europy. W 1945 Ministerstwo Skarbu przygotowało projekt reorganizacji polskiej bankowości. Na liście powoływanych do życia podmiotów nie znalazło się jednak PKO. Pracownicy kasy zorganizowali się jednak samodzielnie i w 1948 roku dekretem o reformie bankowej w miejsce Pocztowej Kasy Oszczędności powołano do życia Powszechną Kasę Oszczędności. Zmiana nazwy nie wpłynęła jednak znacząco na odbiór marki, gdyż już wcześniej używano często jedynie skrótu PKO.

Od początku PKO było nastawione na oszczędzanie. Pieniądze składane w kasach, a później w banku zasilały państwowy budżet, jednakże w różny sposób przed i po wojnie. W czasach komuny kierunki rozwoju banku nie wyznaczał zarząd, ale PZPR i administracja państwowa.

W 1975 roku PKO zostało wcielone w struktury NBP. W 1987 roku doszło do reaktywowania Powszechnej Kasy Oszczędności, której przydzielono część placówek i sieci dystrybucyjnej NBP.

W czasie transformacji ustrojowej PKO przyjęło nowy statut w 1992 roku, w którym po raz pierwszy użyto nazwy Powszechna Kasa Oszczędności – Bank Państwowy. Rok później powołana została pierwsza Rada Nadzorcza, już PKO Banku Polskiego, który dobrze znamy z czasów dzisiejszych.

Tak można w skrócie przedstawić historię PKO BP. Nazwa zmieniała się, tak samo jak i jego sposób funkcjonowania i cele, które realizował. Mimo to podmiot ten przetrwał do dnia dzisiejszego i może się pochwalić najstarszym rodowodem wśród wszystkich polskich instytucji bankowych.

Wraz z czasami i charakterem banku, zmieniały się jego formy reklamy i logo. Cały czas jednak odnosiły się one głównie do oszczędzania. Dzisiaj charakter banku jest już zupełnie komercyjny (mimo, że w znacznej części nadal należy do Skarbu Państwa) i nie wyróżnia się on ofertą wśród konkurencji (może właśnie dlatego, że należy do Skarbu Państwa). Co gorsza – pozostaje za nimi daleko w tyle nie oferując tylu innowacji, czy atrakcyjnych warunków świadczenia usług. Mimo to nadal pozostaje bankiem z największymi aktywami (193,5 mld zł w 2012 r.) i największą liczbą klientów.

logo-pko-1930

Logo z pierwszych lat funkcjonowania banku to skrót nazwy, a nad nim stylizowany orzeł. Identyczny pojawia się w drugiej wersji logo Pekao S.A. W znacznie późniejszych materiałach reklamowych, do których udało nam się dotrzeć widać, że stosowany był tylko skrót „PKO” z charakterystycznym połączeniem K i O.

logo-pko-1950

Takie logo pojawia się przez cały czas, aż do 1968 roku, kiedy to Karol Śliwka zaprojektował ponadczasową „skarbonkę”. Co ciekawe – był on autorem już wcześniejszych folderów i ulotek ze starym logo. Nie od razu jednak nowe logo było w niebieskim odcieniu. W rysunku promującym październik jako miesiąc oszczędzania, z 1968 roku, symbol pojawia się w kolorze czerwonym. Dopiero później przyjęto kolor niebieski jako ostateczną barwę.

pko-logo-1968

W latach 1989, 1990 i później logo jest przedstawiane także w innych wersjach kolorystycznych, a póżniej przechodzi kolejny rebranding, związany także ze zmianą nazwy na PKO Bank Państwowy, a potem Bank Polski. Moneta otrzymuje kolor pomarańczowy, a pod symbolem pojawia się logotyp z rozwiniętą nazwą przyrostka BP.

pko-logo-1989-1990

W kwietniu 2011 roku władze spółki podejmują decyzję o kolejnej, zupełnie niepotrzebnej zmianie logo, która pochłonęła olbrzymie pieniądze. Rebranding kosztował łącznie ok. 40 mln zł, a przy tak nieznaczącej zmianie są to astronomiczne kwoty wyrzucone w błoto.

logo-pko-rebranding

Nie wydaje mi się, aby działania te przyniosły pozytywne skutki, gdyż ludziom starszym wcześniejszy wizerunek kojarzył się z wiarygodnością, a nowy do młodych i tak nie trafia, bo wcale nie sprawia wrażenia nowoczesnego. Niestety od jakiegoś czasu w Polsce trudno trafić na dobrze przeprowadzony rebranding marki.

 

Pekao S.A. – bank z żubrem

Bank Pekao S.A. bierze swój początek od instytucji opisywanej wcześniej. W 1929 roku prezes Pocztowej Kasy Oszczędności, Henryk Gruber, zwrócił uwagę na fakt, że Polacy na emigracji nie mają banku, któremu mogliby zaufać. Zdecydowano wtedy o utworzeniu Polskiej Kasy Opieki S.A., która miała być (i rzeczywiście była) bankiem obsługującym Polaków poza granicami kraju. Akcjonariat składał się z trzech podmiotów państwowych: Pocztowej Kasy Oszczędności, Banku Gospodarstwa Krajowego i Państwowego Banku Rolnego. Tak oto 10 lat po utworzeniu PKO powstaje PKO S.A.

Lata wojny Bank Polska Kasa Opieki S.A. przetrwał bez większego uszczerbku na majątku, nie tracąc zaufania i dobrej reputacji wśród emigrantów. Po wojnie wznowiono działalność w 1946 roku pod nazwą Pekao S.A.

W 1969 Skarb Państwa zawłaszcza większościowe udziały banku, spychając tym samym Powszechną Kasę Oszczędności (opisywaną wyżej) do roli udziałowca mniejszościowego. W istocie była ona wtedy już przedsiębiorstwem państwowym, tak więc i Pekao S.A. stało się całkowicie zależne od władzy PZPR.

W latach 1971 – 1989 Pekao S.A. wyspecjalizował się w świadczeniu usług związanych z dewizową obsługą ludności, gdyż władza zezwoliła na posiadanie walut obcych na rachunkach bankowych. Komunistyczna władza wykorzystała wysoką reputację PKO S.A. sprzed wojny, dzięki czemu łatwiej zdobywała zagraniczne przelewy walut od Polaków przesyłających pieniądze rodzinom, które pozostały w Polsce. Była to główna (jeśli nie jedyna) działalność tego podmioty w tym okresie.

Po transformacji, w 1989 roku bank wkroczył na drogę prowadzącą do samodzielnej działalności komercyjnej. W 1996 roku decyzją rządu utworzona została grupa bankowa Pekao S.A. w skład której weszły: Bank Depozytowo-Kredytowy S.A. w Lublinie, Pomorski Bank Kredytowy S.A. w Szczecinie i Powszechny Bank Gospodarczy S.A. w Łodzi. W 1997 roku nowym logo grupy został znany wszystkim żubr.

Następnie w 1999 roku Pekao S.A. wstąpił do międzynarodowej grupy Uni Credit Italiano, a w 2004 roku wszedł na polską giełdę. W 2007 roku nastąpiła fuzja Banku Pekao S.A. z częścią Banku BPH S.A. Przy tym wydarzeniu nie doszło jednak do żadnych widocznych zmian identyfikacyjnych. Dopiero w 2012 roku, na skutek przyjętej przez Uni Credit polityki ujednolicania wizerunku, Bank Pekao S.A. przeprowadził odgórnie narzucony rebranding, pozbywając się popularnego żubra ze swojego logo.

Dzisiaj Bank Pekao S.A. jest drugim co do wielkości bankiem w Polsce posiadając aktywa warte 151 mld zł.

logo-pekao-1930

Znając podstawową historię Banku Pekao S.A. prześledźmy zmiany jakie następowały w jego logo. Pierwsze składało się z trzech stylizowanych liter P, K i O. Następnie zostało zmienione na prostsze, takie samo jakim posługiwała się Pocztowa Kasa Oszczędności.

W 1957 roku Jan Hollender opracował na zlecenie banku nowe logo składające się z litery P i wpisanego w nią globusa, a także reszty nazwy banku. Początkowo równoleżniki były łukowate, co widać na ilustracji.

bon-pekao-logo-1957

bon-pekao-logo-1970

W roku 1970 dokonano korekty i wyprostowano je. Znak ten przetrwał aż do późniejszej zmiany, która nastąpiła po powstaniu Grupy Pekao S.A. w 1997 roku. W 1999 zmodyfikowano logo usuwając z niego podpis „Grupa Pekao S.A.”.

logo-pekao-1970-1997

bon-pekao-logo-1999-2009

W 2009 roku bank zdecydował się na podkreślenie przynależności do Uni Credit, dlatego dołączył do swojego znaku uzupełnienie „Member of UniCredit Group”. Była to tymczasowa forma logo, którą zastąpiło zupełnie nowe, zaprezentowane w czasie komunikacji marketingowej przygotowanej z okazji Euro 2012.

bank-pekao-logo

Dwa słowa na koniec

Historie obydwu marek są naprawdę długie i sięgają czasów przedwojennych. Jako jedne z nielicznych firm przetrwały najczarniejsze karty w historii Polski – II wojnę światową, czy panowanie ustroju komunistycznego. Która jednak marka dzisiaj cieszy się większym zaufaniem i popularnością? Liczby wskazywałyby na PKO BP S.A., jednak czy to oznacza, że Pekao S.A. cieszy się mniejszym zaufaniem konsumentów? Jeśli mielibyście wybrać swój bank spośród tylko tych dwóch, to na który padłby Wasz wybór?

Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu Pozostałe, Versarium