Ostatnio wiele uwagi przyciągało Google swoimi zmianami identyfikacyjnymi. Wśród znaków internetowego giganta znajduje się także logo usługi Google Drive, spolszczonej do słowa Dysk. Nie byłby on zbyt ciekawy, gdyby nie to, że podobnego wzoru używa niemiecki Commerzbank AG.
Myślę, że samą usługę jak i logo Google Drive większość osób dobrze zna, a przynajmniej kojarzy z widzenia. Charakterystyczny znaczek można zobaczyć w nowym, rozwijanym menu przeglądarki, które od niedawna Google wprowadza systematycznie wszystkim użytkownikom.
Jest to prosty wzór, zgodny ze stylistyką używaną przez korporację. Jasne, łagodne kolory, styl typu „flat” (płaski) i prostota kształtu. W sumie nie ma w logo Google Drive zbyt wielkiej filozofii.
Tak samo prezentuje się na komputerach stacjonarnych, jak i smartfonach, czy tabletach. Trudno jest więc napisać cokolwiek więcej o tak prostym projekcie. Tym bardziej, że każdy go w miarę dobrze zna.
Niedawno przewinęło mi się jednak przed oczami logo Commerzbank AG. Od razu skojarzyło mi się z popularną usługą Dysku. Podobieństwo jest naprawdę duże, ale jednak nie słyszałem jakoś o tym, by jedne przedsiębiorstwo pozwało drugie o plagiat. A mogłoby się przecież tak stać, bo ani jedna, ani druga firma nie są jakimiś podrzędnymi osiedlowymi sklepikami.
Commerzbank AG jest drugim co do wielkości niemieckim bankiem, zaraz po Deutsche Bank. Jest głównym akcjonariuszem „polskiego” BRE Banku, który od listopada zmienia się w mBank, przyjmując markę swojej spółki-córki. Commerzbank posiada ok. 70% akcji BRE Banku.
W 2009 roku Commerzbank przeszedł rebranding łącząc się z Bankiem Drezdeńskim i przejmując jego element graficzny. Kolor natomiast pozostał żółty. Tak więc okazuje się, że to Dresdner Bank jako pierwszy z tej całej trójki użył charakterystycznego symbolu.
Identyfikacja banku jest z mojego punktu widzenia dużo ciekawsza niż usługi Google, a to dlatego, że jest o wiele więcej materiałów do obejrzenia. Google Dysk jest tylko usługą podrzędną, dla której nie stworzono zbyt bogatej identyfikacji.
W przeciwieństwie do Google Drive, Commerzbank AG ma rozbudowaną i całkiem ciekawą corporate identity.
Gdybym miał wskazać zwycięzcę tego pojedynku, musiałbym rozgraniczyć go na dwie kategorie. Jeśli chodzi o cały system identyfikacji wizualnej, niekwestionowanym zwycięzcą jest moim zdaniem Commerzbank. Natomiast, gdyby oceniać sam główny znak, logo, to chyba jednak bardziej do gustu przypada mi nieco prostszy w moim odczuciu symbol Google Drive.