Precyzyjna identyfikacja konsumenta
Nieustannie rosnąca świadomość klientów, dostęp do opinii innych kupujących oraz ogromna popularność zakupów online sprawiają, że monitorowanie aktualnych trendów zakupowych stało się dla firm koniecznością. Właściwie przeprowadzone badania zachowań konsumenckich stają się niezwykle istotne dla wyników sprzedażowych współczesnych firm. Z jednej strony pozwalają im podejmować trafne decyzje biznesowe, natomiast z drugiej chronią firmy przed inwestowaniem m.in. w źle dobraną reklamę czy niestosowne opakowanie produktu.
Badania zachowań konsumenckich to proces gromadzenia i analizowania danych grup konsumenckich. W końcu najważniejszym elementem w prowadzeniu każdego biznesu jest klient. Badania konsumentów dają możliwość precyzyjnej identyfikacji najważniejszych cech odbiorców oraz pozwalają na zrozumienie, wyjaśnienie i przewidywanie ich zachowań zakupowych. Firmy mogą w ten sposób sprawdzić, czy ich działania marketingowe trafiają do odpowiedniej grupy odbiorców. Realizacja badań przydaje się m.in. podczas przygotowywania skutecznych planów biznesowych.
Badania zachowań konsumenckich obejmują przede wszystkim:
- badania procesu decyzyjnego,
- badania świadomości marki,
- badania źródeł informacji o produktach lub/i usługach,
- badania oczekiwań i potrzeb klientów,
- badania koszyków zakupowych.
Konsumenckie preferencje zakupowe badane są przy zastosowaniu metod jakościowych i ilościowych. Realizacja badań może odbywać się zarówno w sposób tradycyjny (deklaratywnie), jak i za pośrednictwem badań wykorzystujących fizjologiczne reakcje organizmu. Połączenie tych dwóch podejść (triangulacja metod badawczych) zapewnia optymalne informacje o tym, na co zwracają uwagę klienci i czego oczekują.
Badania zachowań konsumenckich nie tylko wyjaśniają, ale również przewidują trendy zachowania klientów podczas procesu decyzyjnego/zakupowego.
Badania konsumentów, poza informacjami o potrzebach i preferencjach konsumentów, dostarczają również wiedzy o aspektach społecznych, demograficznych, kulturowych oraz psychologicznych, które mają wpływ na decyzje zakupowe. Dzięki tym danym marka może efektywnie zaplanować i realizować cele biznesowe, a także skutecznie promować i sprzedawać swój produkt.
Najważniejsze techniki wykorzystywane do badania zachowań konsumenckich:
- CATI – wywiady telefoniczne,
- CAWI – ankieta on-line,
- PAPI – ankieta papierowa,
- FGI stacjonarny – wywiady grupowe,
- FGI on-line – wywiady grupowe,
- IDI – wywiady pogłębione bezpośrednie,
- ITI – wywiady pogłębione on-line,
- CAPI – ankieta stacjonarna na komputerze,
- Diady, triady – wywiady w małych grupach,
- Testy użytkownika – testy produktów, ocena konsumencka,
- DR Desk research – analiza danych zastanych,
- MOBI – ankieta stacjonarna na urządzeniach mobilnych,
- Eye tracking – badania biometryczne (śledzenie ścieżki wzroku),
- Face tracking – badania biometryczne (analiza mimiki twarzy),
- Mystery e-mailing – tajemniczy klient (testy obsługi przez e-mail),
- Mystery calling – tajemniczy klient (testy obsługi telefonicznej),
- Mystery shopping – tajemniczy klient (testy obsługi w punkcie),
- Motion tracking – przechwytywanie ruchu (XSENS, Vicon, Kinect),
- Ankieta audytoryjna – ankieta określonej grupy w pomieszczeniu.
Materiał sponsorowany