Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Na czym polega monitorowanie znaków towarowych?

Udostępnij ten artykuł

Jak monitorować znaki towarowe
Rejestracja znaku towarowego przez wiele osób jest postrzegana jako całkowite zabezpieczenie przed jego bezprawnym użyciem. Niestety od pewnego czasu zastrzeżenie znaku przez Urząd Patentowy wcale nie oznacza końca zmartwień, ponieważ obowiązek „pilnowania” zarejestrowanego wzoru został niejako przeniesiony na jego właściciela. Stąd konieczne jest stałe monitorowanie zastrzeżonego znaku.

Dlaczego należy monitorować znak towarowy?

Od 15 kwietnia 2016 r. polski Urząd Patentowy nie sprawdza już nowych zgłoszeń znaków towarowych  pod kątem ich podobieństwa ze znakami zarejestrowanymi wcześniej. Oznacza to, że to przedsiębiorcy muszą śledzić takie zgłoszenia, aby w odpowiednim czasie wnieść sprzeciw. Wcześniej to ekspert z Urzędu Patentowego weryfikował, czy podobny lub identyczny symbol nie został już wcześniej zgłoszony przez inny podmiot.

Na czym polega monitorowanie znaków towarowych?

Ogólnie rzecz biorąc monitorowanie znaków towarowych w praktyce sprowadza się do stałego kontrolowania nowych zgłoszeń wpływających do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polski (UPRP). Znaki zgłoszone do rejestracji, zanim zostaną zarejestrowane są prezentowane w biuletynie wydawanym przez Urząd Patentowy. Jeśli przedsiębiorca zauważy na liście oznaczenie tożsame lub podobne do tego, które sam zarejestrował wcześniej, powinien w ciągu trzech miesięcy złożyć sprzeciw.

Monitorowanie znaków towarowych polega zatem na stałym, regularnym sprawdzaniu, czy ktoś nie próbuje zarejestrować nazwy przypominającej zarejestrowane oznaczenie należące do innego przedsiębiorcy.

Konsekwencja braku monitorowania posiadanych znaków towarowych

Znane przysłowie mówi „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Odnosząc je do kwestii monitorowania znaków towarowych, lepiej zapobiec ewentualnej rejestracji przez konkurenta znaku podobnego do naszej nazwy, niż później unieważniać taki znak w odrębnym postępowaniu przed urzędem patentowym.

  • Po pierwsze, w przypadku skutecznego złożenia sprzeciwu wobec zgłoszenia danego znaku towarowego, w ogóle nie dopuszczamy do rejestracji znaku takie samego lub podobnego.
  • Po drugie, postępowanie o unieważnienie znaku towarowego jest droższe niż zapobieganie rejestracji (wyższa opłata urzędowa niż za sprzeciw) i bardziej skomplikowane. Urząd Patentowy wyznacza w nim rozprawę, sprawa jest rozstrzygana przez kolegium w trzyosobowym składzie, natomiast postępowanie sprzeciwowe rozstrzygane jest przez jednego eksperta, bez wyznaczania rozprawy, a samo postępowanie trwa zdecydowanie krócej.
  • Po trzecie wreszcie, przedsiębiorcy zgłaszają najczęściej znaki towarowe do rejestracji w momencie, gdy przygotowują się do wprowadzania towarów oznaczonych tym znakiem do obrotu. Złożenie sprzeciwu wobec znaku może w praktyce sprawić, że dany podmiot poważnie zastanowi się nad konsekwencjami takiego działania. Najczęściej zasięgnie porady prawnika, który wyjaśni jakie konsekwencje wiążą się z naruszeniem cudzego znaku towarowego.

Jak monitorować znaki towarowe?

Monitoring samodzielny

W teorii monitorować znaki każdy może samodzielnie. Biuletyn ze znakami zgłoszonymi do rejestracji jest wydawany przez Urząd Patentowy 4 razy w miesiącu. Oznacza to, że przedsiębiorca powinien 4 razy w miesiącu przeprowadzać analizę zgłoszonych znaków i weryfikować informacje zawarte w publikacji UPRP.

Jest to zajęcie czasochłonne, gdyż przeciętny biuletyn ma średnio ok. 100 stron. Ponadto, prawidłowe monitorowanie wymaga doświadczenia i obiektywnej oceny czy w danym przypadku istnieją szansę na skuteczne złożenie sprzeciwu. Co więcej, przedsiębiorca powinien również monitorować zgłoszenia znaków UE, gdyż te obejmują również terytorium Polski. Średnio co miesiąc zgłaszanych jest ponad 10 tysięcy znaków UE.

Monitoring znaków przez kancelarię patentową

W praktyce wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług kancelarii, specjalizujących się w monitorowaniu znaków towarowych. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność czasu, ale i gwarancja efektywniejszej ochrony zastrzeżonej nazwy.

Regularny monitoring konkurencji przez profesjonalistów pozwoli uniknąć skomplikowanej i kosztownej procedury unieważnienia znaku towarowego. Przy wyborze partnera warto zwrócić uwagę na kancelarie dysponujące specjalnym programami do monitorowania znaków (ale też np. patentów), gdyż przy tak dużej ilości zgłoszeń samodzielne monitorowanie nowych zgłoszeń praw własności przemysłowej jest praktycznie niemożliwe.

Aktualizacje i zmiany w prawie

Powierzenie monitorowania znaków towarowych profesjonalnej kancelarii stanie się tym bardziej zasadne w momencie wejścia w życie nowelizacji ustawy Prawo własności przemysłowej. W projekcie zakłada się bowiem skrócenie czasu na złożenie sprzeciwu z 3 do 2 miesięcy, co oznacza, że przedsiębiorcy będą mieli jeszcze mniej czasu na złożenie ewentualnego sprzeciwu. Ponadto w przyszłości mogą zachodzić jeszcze inne zmiany prawne, które mogą mieć wpływ na rejestrację znaków, a o których doświadczony partner na pewno na czas poinformuje.

Marek Rumak
Radca prawny, aplikant rzecznikowski w kancelarii AOMB Polska

Artykuł płatny, przygotowany we współpracy z Kancelarią AOMB Polska zajmującą się obsługą zgłoszeń patentowych oraz profesjonalnym monitorowaniem znaków towarowych.

Tematy

Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu Teoria